Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Junkbuster
#1409951
Hej! Ska ge mig på att byta kamrem + vattenpump. V70 01 Automat 200hk Har alla delar, och jag undrar om det finns någon som har någon guide med bilder hur man ska göra? Eller en film?

Tacksam som fan om man skulle kunna komma över PDF med bilder - samt guide hur man gör.

Tacksam för svar!

//Junkbuster
av Andis
#1409955
Filmat just ett sånt här byte men inte klar med redigeringen av filmen. Men finns några till filmer upplagda nu har jag sett.

Skulle rekomendera 2 specialverktyg till ett för ta av fläkremmen och ett som man håller svängningsdämparen med när man drar år bulten igen. Köpte mina på volvo vet inte om dom finns någon annanstanns att köpa.
Viktigast är det verktyget man håller svängningsdämparen med.

Viktiga sen är att ställa spänningen rätt just det har saknats i några filmer som redan är upplagda men tyckte jag såg en för ett tag sen där dom visa det lite.

Annars ett ganska basic byte utan överaskningar lite småtrångt som vanligt vid kanremsbyte på tvärstälda motorer.
av Andis
#1409968
Tänkt lägga upp videon sen på Youtube när den är färdig. Men gissar du vill köra byte nu direkt. sök lite på nätet så finns det en del upplagt om det hela redan. Gör helst bytet i 20 gradig temperatur enklast ställa in spännaren då.
av panth0n
#1410627
Flikar in med ett halvonödigt svar. Baggis att byta rem om man har bytt på en rakställd motor förut, det enda svåra är att ställa spänningen om man inte förstår hur spännaren fungerar. Fattar du den är det som sagt en baggis, & du behöver inte ta av svängningsdämparen, utan ta skyddet under istället :) Smått trångt att rengöra vattenpumpens blockyta, men var mycket noga så slipper du tråkiga läckage! Kan slänga över pdf från vida efter jobbet om du vill oxå.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]