Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1408844
Hej alla,

Jag behöver lite råd ang min gamla Volvo V70.
Det är dags att pensionera den och har köpt ny bil.

Men, ska jag skrota eller sälja? Denna bilen har bara 1 ägare innan mig och har verkligen varit en drömbil. Lite info

Volvo v70 2001 n

Den går perfekt i Motor. Men, kopplingen har börjat slira lite ibland. Det var då jag bestämde mig att den gjort sitt. Med en nybildad familj med tvillingar så behöver jag en bil som inte klabbar. Då det skulle kosta mellan 9-12.000 att byta koppling.
Bilen har gått 44000 mil. Stötdämparn är slitna. Den gungar lite väl mycket så att göra dessa fix känns omotiverat.

Jag har precis gjort vid AC. Bytte kondensor och fyllde på systemet. Bara det kostade ca 5000. Så även om jag sparade en hacka på att göra det själv så är det ju ändå en dryg kostnad. Detta var ju innan kopplingen började slira såklart.

Bytt generator
Nya bromsskivor och klossar fram förra året.
Bytt hjullager vänster fram förra året.
Nya framvagnsdelar länkarm etc för 2 år sen.
Bytt bakrutemotor.
Installerat justerskruvar till handbromsen för enkel fix.
Nytt batteri förra året.
Nyservad med filter och bra olja. Ej Biltemas. Aldrig Biltemas i sitt liv.
Stor service för 2 år sedan med alla filter och tändstift.

Startspärren fastnar ibland så man får joxa med nyckeln ibland för att kunna starta. Vilket inte heller är ok för en småbarnspappa om olyckan är framme. Men detta händer väldigt sällan.

Med mera.

Ja har helt enkelt inte tid med massa småklabb även om jag är händig med bilar själv.
Men att bara skrota den för en skitpeng känns drygt också.
På blocket får jag inte mycket.

Men den går ju fint förutom Åman nämnda fel.

Vad tycker ni jag ska göra?

Vh
Joakim
#1408849
Att skrota den får man inte mycket för, och att sälja den i delar är svårt ifall tiden redan är begränsad.
Egentligen är väl det enklaste att bara sälja den vidare även om det blir med förlust, så är problemet borta och man kan koncentrera sig på viktigare saker!
#1408859
Blocket är idag hopplöst för att försöka bli av med billigare bilar, antalet idioter som kontaktar dig är helt sanslöst!
Däremot Facebook verkar vara en möjlighet (för den som kan med Facebook vill säga), svärdottern lyckades där sälja en lågmilad, ganska rostig och lätt älg-krockad (skadad vindruta/ram/sidoruta/flygel/strålkastare/motorhuv) men i övrigt fullt fung. och körbar Polo -06 för några tusen för inte så länge sedan.
Eller typ "viköperdinbil" sidorna, du lär inte få så värst många kronor men du slipper skrota den åtminstone
av LaRy
#1408890
Man måste inse att till sist blir det mycket problem med en bil. De körda milen kostar mycket.
Jag tycker att man kan sälja den på Blocket, låt oss säga 5.000:-. Skriv att kontant betalning gäller, inget annat. Det har jag gjort, jag fick 25 samtal på en halvtimme. Bilen var såld inom 1 timme, dags att ta bort annonsen. Sedan var det avslutat.
Man kan vara ärlig, köper man en bil så billigt kan man inte förvänta sig en bil i toppskick. Gäller förstås att ha ett färdigt kontrakt med att den säljes i befintligt skick.
#1408905
dongan skrev:När jag sålt bilar på blocket har jag haft annons utan telefonnummer. Då blir man oftast kontaktad seriösa spekulanter.
Haha sist hade jag inboxen full, av just *ey kompis ja köpa betalla XXX hämta nu* Men klart men slipper ha dessa på tele . Om det gör skillnad..
Användarvisningsbild
av Cotag
#1408907
Brukar väl ändå finnas en marknad för en körbar bil. Lägg ut den på blocket med en bild utan visade nummerplåtar, beskriv bilen precis som du gjort här.
Skriv att första kontakt är via mejl så har du möjlighet att skippa svar till värsta "bästaprisetkompisarna" som hör av sig.
#1408912
Låter rimligt alla. Det är ju tufft att göra sig av med en bil som tjänat en väl. Vet knappt vad jag INTE har kört i den" Sten, gran, musikutrustning, möbler med mera.
Orkar deffinitivt inte med bästaprisetompis gänget. Blir nog en blocketannons utan tel. Tack för bollplanket!
#1408913
Sist jag hade en äldre bil jag ville bli av med satte jag ut den på Tradera med ett utropspris på 1 krona. Jag fick några tusen för den -- det var en fullt körbar 940-turbo, men högerstyrd och med dålig turbo.

Skroten hade tagit emot den, men jag hade inte fått några pengar för den. Jag hade inte tid med Blocket. En enkel auktion, och sedan fick högstbjudande ta bilen, var enklaste lösningen för mig.
#1408929
En v70 från 01 är värderad ganska lågt utan att det tillkommer lagningskostnad för 10 papp.
Jag personligen hade skrotat den.
Slutat sälja bilar om det inte är till folk jag känner.
Köper för max 20 tusen o när något större som koppling mm kommer blir det skrot...
Så trött på sista pris kompis o att det ringer idioter i efterhand o försöker få pengar tillbaka för dom kört sönder något..
Får 1000 kr på skrot plus skatten.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]