Sida 1 av 2

Framhjulslager kaputt efter 8.000 mil

Postat: ons 28 mar 2007, 10:52
av Frisbo
Är det normalt att framhjulslager havererar efter 8000 mil?
Detta gäller en V70n -01. Har själv hört att detta är en av barnsjukdommarna på nämnda bil. I så fall, vet någon vad Bilia har för policy när det gäller reparationskostnaderna? Detta skulle gå på 5000:- för ett lager att byta. Sannslöst på en så pass ny bil. Har dessutom precis bytt främmre länkarmsbussningarna som var helt slut .

Snart blir det en Mercedez.....kanske

Postat: ons 28 mar 2007, 15:58
av jbl
Nej det är inte normalt men tyvär så verkar det vara dålig kvalite på dessa hjullager.

Gräset är inte grönare på mercedes sidan.

Postat: ons 28 mar 2007, 19:09
av Kena
Alltså vad vi normala kallar onormalt, för de ska hålla betydligt längre.

Postat: ons 28 mar 2007, 23:25
av Volve
Jag fick också byta, på en V70 -02 och det var vid ca 6000mil. Har förövrigt även bytt länkarmsbussningen efter påpekan från bilprovningen.

Så defekterna verkar inte vara ovanliga på denna "premiumbil".

Tips: kolla aukt. verkstäder utanför storstadsomr, kan skilja en del i pris.

Ingen M-B nästa gång för min del men kanske ngt annat tyskt bilmärke som börjar på A eller B...

Postat: tor 29 mar 2007, 06:54
av Gelejocke
Inget fel på Biltemas lager för 599:- Artikelnummer: 74-945. I alla fall inte sämre än orginal. Jag har bytt på några bilar, inte särskilt svårt eller tidsödande.
Lycka till !

Postat: tor 29 mar 2007, 12:59
av jbl
Är inte splinesen limmade? Det kan man få svårt med att slå ut drivaxeln?

Såg på verkstan när dom först värmde med brännare för att sedan ta fram storsläggan. Det var inte lite våld som brukades för att få ur drivaxeln.

Postat: tor 29 mar 2007, 16:56
av Gelejocke
Har varken värmt eller slagit speciellt hårt. Knacka lite försiktigt, det funka för mig ! Det enda som var lite krångligt var, om jag minns rätt, en av bultarna som håller lagret. Det var lite knepigt att komma åt bultskallen. Dock en liten reservation, jag har inte bytt på någon bil utan att man kanske har bytt en gång tidigare (i synnerhet med tanke på hur dåliga orginallagren var på 01:or), vilket innebär att det gick lättare än vid första gången

Postat: tor 29 mar 2007, 17:31
av matzen10
Volve skrev:bilmärke som börjar på A eller B...
Eller nå`t franskt som börjar på P eller R.... :) Har blivit stabila, enligt biltidningarna.

M V H
---> matz

Postat: tor 29 mar 2007, 17:43
av Daddan
Franskrost är ju inget vidare ens som kaffe. ;)

Fast som det verkar så är det tyskrost som börjar på M...

Eller så spelar det ingen roll vilket märke man har. De skinnar dig på pengar ändå. Det är därför det finns så många.

Postat: tor 29 mar 2007, 17:46
av ljungström
matzen10 skrev:
Volve skrev:bilmärke som börjar på A eller B...
Eller nå`t franskt som börjar på P eller R.... :) Har blivit stabila, enligt biltidningarna.

M V H
---> matz

Jo just det. Alltid lika spännande att göra inbytestest på en sån...