Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
#1406872
Har problem med den inbyggda telefonen, har sökt och läst spaltmeter angående detta de senaste dagarna men allt verkar handla om den tidiga Nokia-versionen som inte kan läsa nyare simkort. Men i mitt fall så har jag en Ericsson (ink VOC) som inte vill fungera men information/felsökningar kring dessa hittar jag inte.

Angående VOC så får jag upp felmeddelande om "volvo on call service erfodras", men efter att ha nollat felkoderna (felkod på internt sim/VOC) så dyker den bara upp de första dagarna sedan försvinner det igen. Batteri backupen är återställd till 100%. Men denna funktion är inte viktig i detta läget, men vill ändå informera.

-I läge noll på nyckeln så kommer efter lååång väntan med "var god vänta" i displayen så dyker "endast nödanrop" upp.
-Om jag vrider till läge 1 så dyker istället meddelandet "ogiltigt sim" upp efter att man väntat en stund, trycker man ut simkortet så ändras meddelandet till "sätt i sim", så den verkar ju reagera på att simkort/släde är i eller ej i alla fall.
-Om jag har läge 2 som t ex vid körning så visas endast "var god vänta", det händer inget mer.

Har provat med flera olika operatörers simkort, samma meddelande oavsett!

-Finns det något specifikt man ska kolla på vad det gäller dessa telefoner så att jag kommer vidare i felsökningen?
-När den visar "endast nödanrop" handlar det då om att man endast kan ringa 112 eller handlar det om att man endast kan anropa hjälp via VOC?
-Fungerar telefonen även om VOC är urkopplad/ur funktion?

Dyker säkert upp fler frågor efterhand.
Kanske helt bortkastad tid att försöka få igång eländet egentligen, men eftersom den sitter där så hade det ju varit kul att få den att fungera!
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1408614
Visst är systemen gamla och omoderna, men är det verkligen ingen som har kunskap kring dessa klenoder? :-o ;-)

Har provat med fler gamla sim kort varav 2st efterfrågar PUK kod, på resterande får jag bara upp "ogiltigt sim kort". Jag har tolkat detta som att den bara tar emot äldre sim kort, men att hitta ett aktivt sådant är inte så lätt, vare sig Telia, Telenor eller Comviq har kunnat hjälpa mig att återaktivera ett gammalt kort.
Men läser man kring detta på nätet så borde den även ta nyare kort, men kanske är min telefon trots allt äldre, det grundar jag på dels för att min har VOC/SOS och dels för att polarens telefon som är 1år nyare är av annan typ (även om man bortser ifrån att denna saknar "VOC/SOS" ), de ser helt enkelt inte ut samma under skalet och det bör således finnas skillnader. Att montera hans telefon i min bil fungerade inte rakt av heller.
Volvo on call fungerar ju inte, men någon som vet ifall detta måste fungera för att telefonen i sig ska fungera?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1408617
Jag tror bara det är 2 bilar jag hört om som har voc (av v70n) och det är då din, och en tidigare allt för frekvent besökare här, som jag glömt nicket på.
Så det haltar nog lite med kunskap.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1408626
TommyP86 skrev: tor 22 okt 2020, 19:22 Jag tror bara det är 2 bilar jag hört om som har voc (av v70n) och det är då din, och en tidigare allt för frekvent besökare här, som jag glömt nicket på.
Så det haltar nog lite med kunskap.
Jo tyvärr är det väl bara typ 3 promille av alla sålda V70N osv som blev utrustade med VOC, men detta till trots så kan det finnas folk som sitter på kunskaper kring systemen, och dessa hittar man ju inte ifall man inte frågar! ;)
Tack för att du tog dig tid att svara, sånt uppskattas!
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1408845
Efter att ha grottat vidare med detta så lutar det tyvärr åt att telefonen är kass snarare än att det skulle bero på felaktigt SIM kort, eller om VOC/SOS funktionen blockerar den vanliga telefonen eftersom detta inte fungerar, antagligen för att abonnemanget löpt ut.

Om jag startar telefonen så frågar den nu efter PIN-kod vilket den inte gjort tidigare, slår in koden och den bekräftar med "PIN OK" sen dimmar telefonen ner, knäpper till och startar om medan texten är kvar i displayen. Därefter så frågar den efter PIN kod igen och jag kommer inte vidare efter det.

Kanske går det att få igång själva telefonen ifall man får avaktiverat VOC så det inte ligger och stör längre!?
Men om man inte är säker så känns det onödigt att kasta ut pengar på detta...

sicnarf skrev: fre 23 okt 2020, 06:51
TommyP86 skrev: tor 22 okt 2020, 19:22 Jag tror bara det är 2 bilar jag hört om som har voc (av v70n) och det är då din, och en tidigare allt för frekvent besökare här, som jag glömt nicket på.
Så det haltar nog lite med kunskap
GLIZ heter han.

viewtopic.php?f=19&t=158949&p=1406423&h ... n#p1406423
Om det gäller telefonen i den tråden så är den utan VOC/SOS

sicnarf skrev: fre 23 okt 2020, 12:47 viewtopic.php?f=56&t=140343&p=1229493#p1229493
Det är ju en betydligt nyare bil det handlar om där tyvärr!
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!