Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jacobv70n
#1404599
Hej! Undrar om det är möjligt att fästa något i taket med hjälp av plåtskruv? Ska sätta galler för bagageluckan. Kan man bara sätta en skruv rätt upp eller är det risk att jag drar den rakt igenom taket?

MVH jacob
av MickeM
#1404637
Lastgaller sitter väl ändå i sidorna bak. Dvs ovanför och under sidorutorna. Där finns en balk.
Rakt upp, vete tusan. Där finns nog större områden med endast ytterplåten.

Oavsett ska du vara mycket försiktig. Även om det är dubbel plåt kan det vara kabelhärvor och annat som inte mår bra av genomgående skruvar.
av ja125
#1404667
Ja det är möjligt. Till exempel jeppegrindar är monterade med en skruv i tak. På deras hemsida ser du hur det är monterade. Kommer du använda en mellanvägg som stöd? Tror annars att det är svårt att få den stabil utan att behöva använda för rejäla skruvar.
av Rådlös
#1404673
Nu har jag lite luddiga begrepp om hur det ser ut för just det här gallret. Men om jag skulle fästa något där så skulle jag använda blindnitmuttrar. Det är som en popnit som man klämmer fast men det är gängor i den så att man kan sätta en vanlig maskinskruv med M-gängor. Och den behöver ju inte vara längre än nödvändigt. Och skulle man av någon anledning vilja ta bort det man har satt upp så är det bara ett minimalt hål där man för det estetiska kan sätta tillbaka en skruv igen.
En blindnitmutter kläms med en popnittång som har en annan insats. Muttrar upp till och med M6 klämmer man lätt för hand. Grövre storlekar använder man gärna pneumatiska eller elektriska verktyg. Blindnitmuttrar finns i ett otal dimensioner, material och utföranden. Finns även täta i botten. Och dom finns i också med tumgängor om man vill ha det. Varje gängstorlek kräver sin insats till tången.
Det här är ett (1) exempel på en blindnitmutter. Det finns flera exempel: https://rivet-expert.com/se/blindnitmut ... w6EALw_wcB

Men jag håller med MickeM om att risken för kabelstammar är stor. Så kolla först hur det ser ut innan du borrar några hål eller sätter skruvar i blindo.

Jag tänker att Volvo inte tar betalt, gå[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]

Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]