Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tybbe
#1403902
Hej nu behöver jag all expert hjälp jag kan få min min bil som jag har skrivit många trådar om. Det började i februari 2019 med att det inte kom någon värme ur ett munstycke i kupén och bilen gick bara fint men den blev ganska fort varm men den kokade inte. Och lämnade in bilen på bilbolaget och dom sa att jag hade avgaser i expansionen och toppackningen behöver bytas men sedan så började bilen gå som vanligt och det kom värme ur alla munstycke i kupén. Så jag körde vidare och dom flesta jag pratat med trodde på en ispropp. Men sedan så i mars i år så började värmen försvinna och komma till och från i kupén men sedan så försvann det. Men sexan började bilen dra onormal mycket soppa och i maj i år så började den att gå dåligt på landsvägen och stanna kunde konstatera att deg gick bara på 4 burkar. Och det blev bärgare till närmaste verkstad och där konstaterar men att en cylinder hade gått varm och jag hade bränt en avgasväntil p,g,a ett litet legage från toppackningen och det blev en renovering av toppen med ny topplockspackning och kamrem med vattenpump m,m Men sedan när jag hämtade ut bilen och började köra 20-30 mil så började jag få avgassmällar från avgassystem och den började gå lite dåligt och ryckig i landsvägen. Och sedan så lämnade jag in den på en annan igen på bilbolaget eftersom den första verkstaden inte kunde hitta något fel och nu säger bilbolaget att det fortfarande är avgaser i expansionen i kylväska och att det kan röra sig 3 st fel. Antingen spricka i blocket eller spricka i toppen eller felmonterad toppackningen men. Kan verkligen bilbolaget haft rätt i från början i februari 2019 och hur har den gått så bra i 1,5 år och 1600 mil men kan detta ha orsakat ett spricka i blocket som värsta senario. Men jag tycker det ska mycket till om man lyckats spräcka ett motorblocket på just denna modell som förmodligen har förstärkt blocket eftersom det är 260 hk orginal och samma block som v70 r på 300 hk. Eller så har dom kanske monterat toppackningen fel och toppen har nu spruckit p,g,a felmonterad toppackningen. Ni får ursäkta att jag skapar lite olika trådar om detta men behöver mycket hjälp och synpunkter från er och jag vet att det finna mycket kunskap på detta forumet. V70 t5 06 är bilen iallafall.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1403992
Från början, alltså när du lämnade in den första gången så var det antagligen packningen eller möjligen en spricka i toppen.

Att spräcka ett block är egentligen inte svårt, värme, högt tryck eller spänningar från gjutning räcker.
Det bör sitta en MLS-packning och en sådan är lite känslig och kräver noggrannhet vid montering. Vilket gör att frågan om hur ytan på blocket som ligger emot packningen ser ut. Är den skadad så kommer inte packningen täta. Att spräcka en topp genom felaktig montering av toppackning är i princip omöjligt.
av Tybbe
#1404021
Marlboroman skrev: lör 26 sep 2020, 00:57 Från början, alltså när du lämnade in den första gången så var det antagligen packningen eller möjligen en spricka i toppen.

Att spräcka ett block är egentligen inte svårt, värme, högt tryck eller spänningar från gjutning räcker.
Det bör sitta en MLS-packning och en sådan är lite känslig och kräver noggrannhet vid montering. Vilket gör att frågan om hur ytan på blocket som ligger emot packningen ser ut. Är den skadad så kommer inte packningen täta. Att spräcka en topp genom felaktig montering av toppackning är i princip omöjligt.
Hej den stora frågan är kan man köra 1600 mil och bilen går helt normalt med en lite läcka på toppackningen och räcker det med att köra med en lite läcka från toppackningen som går att man kan få en spricka i blocket???
av sicnarf
#1404075
Med liten minimal läcka kan man köra normalt. Men om det blir större såsmåningom vet jag inte om det orsakar spricka i blocket.
av Tybbe
#1405171
Hej nu har bilen äntligen börjat att gå lite bättre efter att min verkstad gjort en ordentlig koll av tändstift, tändspole, kamrem med vattenpump m, m Men c:a 3 veckor före min topp halverade så tappade jag helt plötsligt lyset på cd stereon i bilen det lyste bara i hälften av stereon. Men då började även baktorkarmotor att gå väldigt segt trotts att jag hade smort upp den ordentligt flera gånger. Men det gick bara trögare och trögare och min stereo var fortfarande utan lyse på vissa ställen samtidigt som bilen hade mycket avgassmällar från avgassystem och gick lite ryckigt. Men verkstaden hittade inte något fel på motorn och så att allt var ok trots att den gick lite konstigt. Men jag hämtade bilen och körde en sväng och for till jobbet. Men nu kommer det konstiga när jag startade bilen på kvällen så lyste helt plötsligt hela stereon och torkaren på bakrutan funkade bara fint och motorn gick mycket bättre utan avgassmällar från avgassystem. Så min fråga är har jag något jordfel någonstans och kan detta ha orsakat min brända väntil på toppen jag tänker mest på att något elfel på någon spridare m, m ?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1405197
Ett jordfel kan du nog ha, eller eller batteri som börjar bli trött. Att det skulle orsaka en bränd ventil är synnerligen osannolikt.
av Tybbe
#1405469
Marlboroman skrev: lör 03 okt 2020, 09:58 Ett jordfel kan du nog ha, eller eller batteri som börjar bli trött. Att det skulle orsaka en bränd ventil är synnerligen osannolikt.
Hej som sagt så går bilen betydligt bättre och det hörs från avgassystemet att det lirar lite bättre. Men jag har fortfarande lite små rycker i bilen ibland när jag växlar ner och tvär trycker på gasen ibland. Förut så körde jag alltid nästan på högre växel vid lite lägre hastighet tex 6:ans växel vid 90 och 5:ans vid 70 men nu låter jag motorn varva lite mer tror att det är ganska bra ibland. Men det verkar vara ganska vanligt med ryckig gång på vissa turbo modeller och vid gaspådrag på högre växel. Kanske man kan pröva att byta batteri eller tex spjälhus???
av SnurreSprätt
#1405491
Gör ett tryckprov för att se om det läcker från några slangar/rör.
Hade lite liknande problem på en tidigare bil och då va det ett tryckrör från intercoolern som läckte lite - framför allt märkbart under belastning då röret expanderade mer då när laddtrycket klev på lite mer och sprickan blev iom det större och släppte tryck med följd av små ryck/hackande på motorgången.
Nu kan jag bara svara för egna bilarna, men ryckig gång ska det inte va. Dom ggr jag märkt sånt har det funnits fel/problem.
Verkstan som kollade stift+spolarna, har dom gjort en riktigt ordentlig syning på dessa så det inte finns någon liten spricka i spolarnas hölje eller annat?
Är stiften bara urskruvade och kollats färgen på eller har man mätt gnistgap och diverse också?
F.Ö kan även nämnas att blocket (fodrena) i din är lite lite stabilare än motorerna i R-bilarna pga mindre borr.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]