Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1403828
Tjenare
Idag när jag skulle från jobbet så märkte jag något var knas jo multiremmen hade gått av. For och köpte ny på biltema å bytte den. Hann köra inte alltför långt innan jag kände de började lukta bränt så stanna bilen öppnade huven remmen rök sen efter en stund såg jag hur den gick av igen.
Kollade ju såklart innan jag körde iväg och såg ju inget konstigt.
Hur som tänkte de måste varit jag som satte den snett nånstans å den nötte. For och köpte ytterligare en ny å bytte igen. Och stannade då och då men remmen blev fortfarande varmare. Då det var väldigt sent för mig körde jag full gas hemåt. Höll hem men den var för varm så gick av när jag stod parkerad hemma.
Vad i helvete kan vara felet? Hör ett missljud som om något lager är dåligt så tänkte byta de men kan de verkligen orsaka att remmen blir varm så den går av??
Kan även tillägga att efter det hände har jag fått upp felkod på motorn står service motor något sådant. Bilen går även oerhört slött. Händer knappt något när jag trycker på gasen i botten förns en stund?
Några tips vad jag borde börja kolla på som kan orsaka att remmen blir varm och går av?
Väldigt tacksam för tips då jag är i stort behov av bilen.
Mvh Robin
Senast redigerad av 1 Robinaandersson, redigerad totalt 0 gånger.
#1403847
På farsans S80 2.5D så skar AC-pumpen eller kopplingen till AC-pumpen och bilen blev då seg som du beskriver. Det visade sig att säkringen till AC-kopplingen även matade den ena gaspedalspositionssensorn vilket gjorde att bilen gick i ett degraderat läge där gasresponsen blev jättedålig. Som Andreas säger så måste något av remskivorna eller löphjulen som drivs av multiremmen vara dåliga. Min gissning är på AC-kopplingen/kompressorn i och med din beskrivning av övriga symptom som dykt upp.
#1403865
Tack för svar!
Var och ut och kollade och det är precis som du trodde Ac hjulet går extremt trögt och låter dåligt, har även demonterat de nu och gjort inlägg att jag letar ny men inget svar än så länge. Kollat runt på biltema och så men verkar inte finnas sånna delar där. Behöver helst bilen imorrn är det ingen snabb lösning man kan göra typ byta rem till en kortare och ej ta med acn i ”kretsen”? Vore väldigt fint om det gick då acn ändå ej fungerar. Om inte annat kan man inte ersätta med ett hjul som tex sitter på generatorn är det möjligt?
#1404511
Uppdatering:
Kompressorlagret var absolut trasigt som sagt, kullagret saknade och hade lösa kulor, helt värdelöst alltså. For på skroten och hämtade ny Kompressor och bytte de idag. Tyvärr så har servopumpen gått sönt någon gång efter vägen så tog mig ingen lång bit innan ja märkte servon va dålig. Sprutade när man svängde.
Iallafall är problemet jag hade löst.

För dom som har ett sånt här jobb på gång kan jag tycka hålla på jävlas med att få lös lagret från kompressorn å byta är inte värt tiden och svordomar. Att ta lös servopump och generator för att sedan byta kompressorn är betydligt lättare. Tog endast cirka 30 min för mig att få lös alltihop lite längre att sätta ihop.
Åtminstonde förmodligen värt tiden att ta lös kompressorn och få lös lagret därifrån. Ett rent ut sagt helvete att få lös tyckte jag.
Tack för mig
#1404527
Oftast när man gör detta jobb fungerar acn.
Då vill man inte göra ingrepp i systemet.
Vilket man inte heller får utan certifikat.
Är acn tom spelar det såklart ingen roll
Har själv gjort bytet av hjul,lager visst är det lite trångt men tyckte inte det vad döden direkt.
Sist gjordes bytet då servopumpen börja läcka och läckte ner i ac pumpen
Gummit i plattan hade bränt o lösts upp av oljan o lagret skar pga värmen troligen.
Kanske samma hände på din?
#1404679
Inte i mitt fall rätt säker jag böjde sönt servopumpen när jag tog lös lagret från acn, klantigt men men.
Bytte servopumpen nu och verkar än så länge gå fint. Bör man torka bort olja väldigt noggrant som kommit från servopumpen? Förstod inte riktigt vad du menade men att nåt kan gå sönder pga att servon läker? Alltså att nåt bränns eller vad menade du?
Har torkat rent en del men mest runt generatorn inte så mycket i övrigt.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...