Sida 1 av 4
Problem med hjullås, låsbult, bultlås etc
Postat: mån 26 mar 2007, 20:23
av DanneV70
Hej.
Har en V70 05 med original hjullås på en av fem bultar. Nu har det hänt sig att yttre ringen på ena bulten gått av. Kvar är bara kronan i mitten på låsbulten. Har varit i kontakt med däckfirman som monterade däcken och bilia med ingen känns villig att ta i detta. Några goda insikter på hur jag skall gå till väga för att få ut låsbulten?
Postat: mån 26 mar 2007, 20:32
av #27
Plåt eller alu fälg???
Postat: mån 26 mar 2007, 20:36
av DanneV70
Alu fälg sitter på.
Postat: mån 26 mar 2007, 20:43
av #27
De är svårt att få bort utan att få märken i fälgen men Bilia borde fixa de tycker jag..
Postat: mån 26 mar 2007, 20:49
av camaro69
Ja en klassiker.
Bilia lär ju knappast vara ansvarig för detta, men däremot däckfirman om dom monterat dit hjulen.
Våld och ännu mer våld är lösningen på detta delikata problem.
Testa att slå på en krafthylsa på "kronan". När den väl sitter som berget, så är det bara att sätta dit ett dragskaft och ta i utav bara he---te.
Om du har en stålfälg till vinterhjulen kan du svetsa fast en hjulmutter och sen dra loss.
Kopparpasta eller alumininumpasta brukar vara ett bra recept för att slippa dylika problem. Men "tröttmössorna" på gummiverkstäderna orkar inte smeta dit detta. För dom ska ju tjäna stålar fort som f-n när det är säsong.
Alla "Svenssöner" som åker till gummiverkstan för hjulbyte mellan vinter o sommardäck, får ju "slaska med lädret" en vända till när problemet dyker upp.
Gummigubbarna gnider sina händer av glädje, samt att man kan skönja ett snålvargsleende när tanken kommer, "Äntligen kan vi pungslå ytterligare en bilist på hans surt förvärvade kronor. Jag sätter muttermaskinen på full kraft".
:D
Postat: mån 26 mar 2007, 21:10
av VolvoB20
Svetsa på mutter funkar bra med alufälg också.
Skydda fälgen (i och runt bulthålet) med aluminiumfolie bara innan du börjar svetsa.
Jag använder ingen koppar eller alu pasta. Vanligt hederligt fett funkar ypperligt.
Postat: mån 26 mar 2007, 21:40
av thunder and lightning
en mek på volvoverkstan som jag känner ytligt hjälpte mig när samma sak hände mig! av märkena på hjulbulten kan man se spår av en krafthylsa som våldats dit och inte en skråma i alufälgen!
Postat: mån 26 mar 2007, 23:05
av jonsson 8918
En av låsbultarna på mina fälgar gick sönder i höstas när jag skulle byta till vinterdäck. Jag tog en 19mm hylsa och slog fast den med en hammare på låsbulten. Den kilades fast på låsbulten och det var bara att skruva ut den som vanligt...
Postat: tis 27 mar 2007, 09:49
av Mikael_0223
Drabbades själv här i somras när jag skulle byta sommardäck, då någon annan(Det var faktiskt det

) lyckats skada 3 av 4 låsmuttrar + även "nyckeln". Åkte till Volvos LB-verkstad som roade sig med att svetsa fast hylsor på resterna av bultarna och blev av med låsbultarna på så sätt. Åker numera utan låsbultar, det är f---n så mycket enklare att köpa nya fälgar om ngn stjäl dom än att hålla på med dessa låsbultar.
Även fast det AL-fälgar fick de loss bultarna utan ett märke på fälgarna, ok det tog dem nästan 2 timmar och kostade mig hela 2 tårtor, men det var det värt!!!!
Postat: tis 27 mar 2007, 11:52
av Volvo_S60
Fick också mina borttagna på Bilia. Kan ge mig fan på att det var däckfirman som körde låsbultarna med mutterdragare för 3st bultar var sönder + ena hylsan. :evil:
Kör också utan nu. :roll: