Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1404999
Liten uppdatering!
Har nu prövat de mesta, har rengjort spjället, kollat jordning och gjort ny jordning på motorn. Har även bytt till ett begagnat men helt spjäll från samma motor, utan lycka. Är de någon som har något mer förslag? :P läst om lite folk som spekulerat kring vevhusventilationen
#1405395
Vojje skrev: fre 02 okt 2020, 09:33
Elle66 skrev:läst om lite folk som spekulerat kring vevhusventilationen
Intressant. Var har du läst det? Märkligt att felkoden är kvar efter bytet...
Kommer inte riktigt ihåg var jag läste de, men på nått forum iaf. Har dock kollat vevhusventilationen nu och verkar ej va nått fel där.
#1405397
sicnarf skrev: fre 02 okt 2020, 16:41 Har du raderat felkoden och kört? Den återkom sedan?
Körde inte med nya spjället utan prövade bara att koppla in de hela spjällhuset. Men de gör alltså skillnad att köra med de?

Även läst på något forum att de kan funka att byta pedalläges givare
#1405572
Har nu även prövat att koppla in de nya spjället och kört med de. Märker ingen skillnad direkt, bilen går fortfarande lika bra. Men fel återstår, vet nu riktigt inte vart jag ska leta någonstans. Står ju att de ska va något fel på spjällhuset, men verkar ej vara fallet 🤔
#1406876
För ännu en uppdatering,
Felet har inte försvunnit. Idag när jag läste koder i en bättre läsare så dök ännu en kod upp "902B Throttle unit communication, signal to high" farthållaren la även av när jag åkte. Nån som har nån idé på vad felet kan vara? 🤪
#1406942
Gaspedalens givare verkar ju misstänkt.
Den och sjäöva spjället har två olika givare som måste visa ganska lika sinsemellan, annars sätts felkod och någon form av nödläge uppstår.

Så att gasen inte ska löpa amok, antagligen.

Kan ha varit felet från början. Kanske.
Eller, så är det kalibrering som krävs.
Jag vet ärligt inte. Bara spekulerar.
#1407866
Uppdatering:
Har införskaffat en vettigare läsare. Där kunde jag kolla graderna på de 2 givarna på spjället. Potentiometer 1 låg konstant på 0.21° medans andra låg runt 23°. Fick tillgång till ett nytt spjäll med gul etikett, inte från samma motor utan från en 2.4t. Dock hade spjället samma Serienummer som ett gult spjäll från samma motor. Så kopplade in det idag och felkod 9150 försvann även motorsystem service meddelandet. Dock går bilen väldigt oroligt på tomgång och ligger å pendlar mellan 600 och 500 varv beroende på om ac är. På.
Fick nu en ny felkod ecm-913f vilket jag läst mig till ska bero på att mjukvaran ej matchar. Så ska kika på ifall en omladdning av mjukvaran fixar det.
#1407958
Idag ringde jag till en verkstad men möjlighet att ladda mjukvara. De trodde ej de skulle funka med Gasspjället jag hade, eftersom de var från en 2.4t, men när jag kollat så stämmer Serienummeren överens med ett spjäll från en 2.4l 170hk motor. Någon som vet ifall de funkar ifall Serienummer stämmer?
EGR kylare 2,0 D

Har rengjort egr kylaren och ventilen på min[…]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]