- tor 24 sep 2020, 07:20
#1403671
Är nyckeln fastrostad är det bara rostlösning och tid som KANSKE hjälper. Spar inte på rostlösaren, sätt in duschröret på sprayen ända in i låset och spraya medan den sakta dras ut. Vänra nån dag, testa, smörj mer, osv....
Kladd utanpå dörren är oundvikligt, med torka undan så gott det går. Inte direkt skadligt för lacken, men det lite illa ut, eftersom damm och smuts fastnar så lätt i det.
WD40 och 5/56 är väl sådär. Kan gå.
Riktig rostlösare är bättre men kostar lite.
Detta kan jag inte direkt hjälpa dig med.
Visst kan jag känna på låset, men det blir bara en bedömning.
Byta eller ta ur och fixa låscylinder, om det kommer till det, har jag inte tid att hjälpa med. Tyvärr.
Jag vet också att larmet inte har några felkoder om en brytare inte fungerar. Det är mig veterligen bara sirenen och glaskrosslingorna bak som ger larmrelaterade felkoder.
Men jag måste också rätta mig själv lite.
Jag var nu ut och testade på min V70N 2005:
Öppen huv ger INGEN info i färddatorn när jag slog på tändningen med stängd dörr.
Det trodde jag faktiskt att det blev, men måste blanda ihop med annan bil.
Om jag fjärrlåser med öppen huv lyser inte blinkersen vid låsning, men blinkade ändå två ggr vid upplåsning. Dioden blinkade även när jag låst med öppen huv.
Så, det lutar allt mer åt att larmet är avaktiverat.
Volvo kan säkert bekräfta det om du ringer dom. Sådant sparar dom, och det är nog bara Volvo som gör sådant.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.