Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
#1403152
Kan då vara Microbrytaren somm sitter i huvlåset har jag för mig.
Utsatt plats vilket gör att den lägger av. Micke kanske vet hur Microbr. sitter och om den är lätt att byta?
Om du stänger huven med "lite attityd" så kanske den vaknar till, vet att detta har hjälpt ibland.
av MickeM
#1403174
Brytaren är integrerad i huvlåset har jag för mig.

Men eftersom den brytarrn är analog med kontakt eller brott, borde man kunna bygla den bara, för att testa. (Så vill jag minnas att det var)

Eller låta vara byglad. Att just huven är olarmad vet ju inte tjuven. Som förresten skiter i larm på så gamla bilar. Det är pundare som knackar ruta och tar och springer i regel.
Proffsen bryr sig inte i dom här bilarna längre.
Pundarna har inte utrustning för att kunna ta hela bilen. (Startspärr är det även utan larm) Nått löst innuti, hjulen eller bränslet är det som ryker.
Bilstölder numera är nog mestadels med stulen nyckel, eller kapad, vidarebefordrad signal (med keyless). Med det har inte S60 som avhandlas i denna kategorin.
#1403201
Det är mest för att skrämma dumtjuvar som jag vill kunna använda larmet ibland. Som förra helgen när jag var i Stockholm och fick parkeringsplats utmed ett område där växtligheten gör att det är lättare att ta sig in i bilen osedd. Min gamla Audi bröt någon sig in i OCH SNODDE STEREON 🤣 för några år sedan så ... vad som helst kan hända
#1403534
MickeM skrev: sön 20 sep 2020, 18:21 Se där. Tur att detta upptäcktes innan problem med fjärrnyckeln uppstod.

Vrida vid varje biltvätt och smörja vid säsongshjulskifte brukar jag rekommendera folk.

Men, att den inte blinkar när du låser har inte med detta att göra. Det är bara fastrostad.
Det innebär sannolikt att larmet är bortprogrammerat. Skulle en microbrytare vara paj, borde du få info om "motorhuv/dörr/baklucka öppen"

Vrid på tändningen med öppen huv.
Får du meddelandet?
Testa annars alla 4 dörrar och bakluckan också.
Ingen respons på just huven, så kan den brytaren vara misstänkt.
Nu har jag försökt att få nyckelhålet fungerande genom att göra som ni sa här på Forumet men det blir ingen skillnad.
Nyckeln går inte att vrida på.
Och ingen respons på att huven är öppen, däremot om någon dörr eller bakluckan är öppen
MickeM som hjälpt mig "live" tidigare- skulle du kunna känna på lås och larm någon dag?
#1403671
Är nyckeln fastrostad är det bara rostlösning och tid som KANSKE hjälper. Spar inte på rostlösaren, sätt in duschröret på sprayen ända in i låset och spraya medan den sakta dras ut. Vänra nån dag, testa, smörj mer, osv....
Kladd utanpå dörren är oundvikligt, med torka undan så gott det går. Inte direkt skadligt för lacken, men det lite illa ut, eftersom damm och smuts fastnar så lätt i det.

WD40 och 5/56 är väl sådär. Kan gå.
Riktig rostlösare är bättre men kostar lite.
Detta kan jag inte direkt hjälpa dig med.
Visst kan jag känna på låset, men det blir bara en bedömning.
Byta eller ta ur och fixa låscylinder, om det kommer till det, har jag inte tid att hjälpa med. Tyvärr.

Jag vet också att larmet inte har några felkoder om en brytare inte fungerar. Det är mig veterligen bara sirenen och glaskrosslingorna bak som ger larmrelaterade felkoder.

Men jag måste också rätta mig själv lite.
Jag var nu ut och testade på min V70N 2005:
Öppen huv ger INGEN info i färddatorn när jag slog på tändningen med stängd dörr.
Det trodde jag faktiskt att det blev, men måste blanda ihop med annan bil.

Om jag fjärrlåser med öppen huv lyser inte blinkersen vid låsning, men blinkade ändå två ggr vid upplåsning. Dioden blinkade även när jag låst med öppen huv.
Så, det lutar allt mer åt att larmet är avaktiverat.
Volvo kan säkert bekräfta det om du ringer dom. Sådant sparar dom, och det är nog bara Volvo som gör sådant.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
#1403679
Anette62 skrev: tor 24 sep 2020, 08:05😶
Jag ska faktiskt sannolikt till orten där du bor i EM.
Visst kan jag känna på dörrlåset...

Jag gjorde också en Edit nedan du svarade.

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]