Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AnteP
#1402595
Volvon har börjat larma för låg oljenivå (gul) och ett par gånger även det (röda).
Larmet kommer intermittent men har på slutet börjat komma på ungefär samma ställe påväg till jobbet, ca sju kilometer.

Vissa dagar kommer det inte alls.

Vid en resa på ca 60 mil ToR så kom larmet efter ca 22 mil, stannade och kollade stickan enligt boken (vänta en stund osv) nivån låg på runt 75%. Passade på att fika en stund och kollade nivå med kall motor, samma nivå.

Åkte vidare med några kortare stopp, larmet kom och gick, försvann vid omstart.

Läst lite på andra forum där det verkar vara halvvanligt att givaren är överkänslig alt. har gett upp.

Har sedan det började kollat nivån ofta samt fyllt upp till max men problemet kvarstår, nivån är bra men larmet kommer och går..

V70 2.5T 2006

Har ni några tips på vad som kan vara fel ?
#1402820
Givaren är enkel att byta sitter i framkanten av oljetråget. Ta bort plastskyddet under motorn, tappa ur oljan lossa elkontakten sen sitter den med 3st m6 skruv om jag inte missminner mig. Ny olja och filter när man ändå håller på.
#1402899
Hej det där problemet hade jag för något år sedan på min v70 t5 06 när det växlade mycket en vinter med kallt och slask och varm med regn och snö m,m. Men sedan när det blev lite kallare en längre period så försvann helt plötsligt varningen om låg olje nivå. Har läst att olje nivågivaren kan vara lite väder känslig bara en liten teori.
#1403336
Tack för svaren !

Ska leta tag i givare, men de jag sett verkar inte billiga direkt..
Kanske man kan köpa en från skroten ?

Dock verkar det lite oklart om det sitter både oljetrycksgivare och nivågivare på vissa bilar, finns det något sätt att kontrollera detta ?

Jag har oljekanan i instrumentets högra hörn som fungerar som den ska iaf, och har aldrig tänts mer än när man vrider igång så att säga.

Nu har den inte larmat på några mil.
Det kom en sväng för att sen försvinna under färd, sedan har det inte kommit tillbaka, men gissar på att dyker upp snart igen.

Har också haft tanken på väderomslag, och det är ju den tiden nu..

//Ante
#1403339
Har du kollat så att det inte är oxid i kontaktstycket på givaren vanligt fel på alla kontaktstycken och speciellt om dom sitter på en utsatt plats, sådana fel visar sej ofta vid väderomslag, jag skulle nog börja där.
#1404258
Tack för tipsen.
Ska börja kolla kontakten, annars får jag leta tag i en ny inför kommande oljebyte.

Nu har jag kört runt 10-15 mil utan larm, men igår kom det ett ordentligt regnväder och med kom larmet. Först gult, sedan rött, "stanna motorn"
Sedan borta när jag körde en kortare sväng och idag kom röda larmet direkt när jag kört någon mil.

Jag provade då att kolla nivån med bilen igång (och larmet i displayen) och mycket riktigt var nivån strax under den nedre markeringen /med motorn igång/.

När jag kollat med varm motor enligt manualen samt kall motor innan start för dagen och lite däremellan är nivån bra.

Är nivån lägre på stickan för att motorn är igång ?

Ante
#1404261
Ja nivån blir ju lägre med motorn igång eftersom en del av oljan är i cirkulation i motorn. Att varningen kom vid ett regnväder tyder ju på att det kommer in fukt någonstans så att det blir fel är dessutom skyddskåpan borta under motorn är ju risken ännu större att det kommer in skit och vatten så jag tror att vi är på rätt väg när det gäller kontaktfel. Skriv och berätta om du lyckas fixa felet så att vi andra vet :-)
#1406132
Liten update

Har tagit bort kontakten och rengjort/sprayat men larmet kom ändå vid första körningen.

Sedan har jag kört några mil och även varvat ur lite och då kom inget larm. Men det verkar ändå ligga och lura iom att det kom första svängen.

På slutet (innan jag tog isär kontakten) har den även larmat rött direkt och liksom missat den gula varningen.

En gång under färd försvann den röda och blev gul istället.
Vid omstart är larmet borta.

Blir inte klok på detta...men jag antar att givaren gett upp.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]