GLIZ skrev:Kylarfläkt s80 / 99 passar i s80 / 02 ?Fläkten bytt. Ingen skillnad. Tempgivaren till fläkten, var sitter den?
Motorn blir varm när den står still.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Moderator: Moderatorer
GLIZ skrev:Kylarfläkt s80 / 99 passar i s80 / 02 ?Fläkten bytt. Ingen skillnad. Tempgivaren till fläkten, var sitter den?
Motorn blir varm när den står still.
-> Garagetråd! <-frasse4 skrev:Volvo har nog inte kört separat temp givare till fläkten sedan 80-talet. Det är motorstyrningen som startar fläkten baserat på motortemperaturen, så det kan ju vara den givaren som spökar.Samma som tempgivaren då. Tempmätaren går inte upp över normal även när det kokar, så det är säkert den givaren som sitter under termostaten då.
-> Garagetråd! <-frasse4 skrev:Håller locket till expansionskärlet tätt så den bygger tryck i kylsystemet? Obs var väldigt försiktig om du skruvar upp locket, du behöver bara släppa lite på det för att se om det är tryck när motorn är varm. Man kan skålla sig illa på kylvattnet annars.Jo det är tryck. Påverkar det kylfläkten?
-> Garagetråd! <-frasse4 skrev:Trycket höjer kokpunkten, i ett fungerande trycksatt system kolar vattnet vid 120 grader annars redan vid 100. Har du kollat att termostaten fungerar som den ska? Om instrumentet inte visar varmt så startar den nog inte kylfläkt en heller...Ny tempgivare.
-> Garagetråd! <-Tycker det hör hemma här och jag tycker […]
För att se dom behöver du lyfta upp, ta […]