Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1398343
Nu när det ändrat utväxlingsreglerna för a-traktorer tänkte jag att jag ska bygga mig en.

Jag tänkte använda mig utav denna hastighetssensorn: https://www.lohelectronics.se/bilelektr ... -interface
någon med tidigare erfarenhet av denna och kan förklara vart de monterade den på CAN-länken och APP;n.

Tänkte bygga av manuell bil (Volvo v70n 05-07) men undrar då om jag behöver spärra högsta växeln/växlarna pga att den då skulle gå över 30 på tomgång eller om detta systemet då fortsätter strypa hastigheten och då låter motorn dö för varvtalet blir för lågt. Någon som använt detta och kan säga hur du gjort på din bil vore det bra behöver inte vara v70 då denna h-reglatotrn inte funnits till v70n tidigare.

Mvh Jacob
#1398646
Hittar ingen manual eller kopplingsschema (och är inte så insatt i förövrigt :P ) till detta men misstänker att det enda den där enheten ska göra är att läsa av några parametrar från canbussen istället för att behöva montera separata givare? I alla fall om du sa koppla in den på höghastighetsCANbussen så kan du göra det mer eller mindre varsomhelst i bilen och inte nödvändigtvis i OBD2 uttaget som de verkar föreslå? H-can hittar du primärt i motorrummet och vid CEMen.
#1410015
Det här borde ju vara en tråd med massor av inlägg med massor av läsare!

Finns väl ingen bättre bil att göra A-traktor av än V70 årsmodell 2005– som ju har CAN-bus-nätverk? Med den här dosan är det ju väldigt enkelt att konvertera en personbilsregistrerad V70 till A-traktor och dessutom kommer den ha mjuk gång utan ryckningar. Men var är alla som funderar på att göra detta, håller på och redan har gjort det?

Får en färdig A-traktor (konverterad med LOH-dosan) avsevärt lägre bränsleförbrukningen med en D3- eller D5-motor jämfört med bensin?

https://www.lohelectronics.se/bilelektr ... -interface
Bilagor
Skärmavbild 2020-10-30 kl. 16.12.22.png
Skärmavbild 2020-10-30 kl. 16.12.22.png (67.74 KiB) Visad 3925 gånger
#1411471
Här är en till som ska bygga a-traktor, V70 D5 manuell 2006. Verkar mkt enklare spärra hastigheten om det vore automat, men döttrarna ska lära sej köra manuell först 😎
Har just börjat kolla i denna djungel, vore bäst spärra ECU såklart??
Men inte alla optimerare som fixar manuell låda, och ev måste man spärra 4-6ans växel - hur gör man det bäst??

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]