Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1397999
Volvo V70, 2.4T, AWD, årsmodell 2002, medkörd 31100 mil, automatväxellåda.

Problem:
Bilen drar till höger mer än normalt. Detta sker hela tiden och är kanske mest märkbart i stadstrafik. Jag har en annan V70, 2001, som går rakt på samma vägar.

För att åtgärda detta har jag:
- prövat rotera däck mellan vänster och höger sida samt fram/bak
- prövat köra med vinterdäcken
- bytt bägge bärarmar/länkarmar fram, originalkvalitet
- bytt fjäderbenslager höger och vänster, originalkvalitet
- bytt främre krängningshämmare/hundben höger och vänster, originalkvalitet
- bytt inre styrstagsleder höger och vänster
- lagt på nya sommardäck

Efter dessa åtgärder har bilen genomgått tre fyrhjulinställningar. Den senaste hjulinställningen gjordes på Volvo-verkstad. Hjulvinklarna är inom rekommenderade inställningsintervall. Endast cambervinkeln höger och vänster bak är utanför specifikationerna (vänster -01°25', höger -01°31'). Dämpare och fjädrar är original, hela och fungerande, ålder dock okänd.

Bilen har nya Nokian Hakka Black 2 sommardäck 225/45/R17. Däcktrycket är samma i samtliga däck. Bilen drar även till höger med mina begagnade vinterdäck 205/55/R16.

Bromsarna ligger inte på och hjullagren verkar vara i skick. Bilen har varit på tre verkstäder (senast till Volvo märkesverkstad) för felsökning, men ingen har hittat någonting som kan förklara att bilen drar till höger trots alla åtgärder. Volvomekanikerna tyckte att bilen drog till höger och betedde sig "underligt" även efter fyrhjulsinställningen.

Vad har ni för tips för att åtgärda problemet?

Tacksam för all hjälp jag kan få.
#1398017
I ett scenario där subframen inte längre sitter rakt, borde man få knasig Caster.
Olika på höger och vänster. Då går den nog märkligt på vägen.
Toe kan ju ställas rätt ändå.

Men, man kan tycka att dom BORDE ha reagerat på olika Caster mellan höger och vänster.....
#1398047
Man kan mena olika saker med "drar till höger";
Vill den vrida ratten ur händerna på dig eller är det bara att ratten måste stå lite åt vänster för att bilen ska gå rakt fram..?
Eftersom de flesta vägar är "bomberade" dvs lutar en aning utåt från mittlinjen så får man en liten men märkbar tendens till att bilen vill svänga åt höger med ratten i mittläget om framvagnen är neutralt inställd. Svängtendensen går att trimma bort på styrlederna men då drar förstås bilen dubbelt mer åt vänster i vänsterfilen på motorväg.. :-)
Om ett fjäderbenslager skär ihop så kommer fjädern att vilja vrida styrningen åt endera hållet.. Inget kul, provade på min R19 :P Men dem har du ju bytt.
Sen antar jag att fel i styrventilen i styrservot skulle kunna göra att det hela tiden vill hjälpa till att svänga även om man själv vill rakt fram :-) Isåfall borde väl svängtendensen försvinna om man rullar nedför en backe med avstängd motor.. eller?
Sned subram, javisst.. Men den måste förmodligen vara rejält vriden för att påverka caster och KPI såpass mycket att man märker att ratten strävar mot något som inte är mittläget. Men jag gissar bara :-D
#1398159
MickeM skrev:I ett scenario där subframen inte längre sitter rakt, borde man få knasig Caster.
Olika på höger och vänster.
Hjulvinkelinställningar Volvo V70, 2002, 2.4T, AWD.PNG
Hjulvinkelinställningar Volvo V70, 2002, 2.4T, AWD.PNG (11.09 KiB) Visad 2542 gånger
På bilden ser ni hjulvinkelinställningarna efter den senaste inställningen gjord på Volvoverkstad. Det som är i rött är utanför rekommenderat intervall.

Skillnaden i castervinkel höger/vänster är aningen utanför det rekommenderade.

Cambervinklarna för bakaxeln är båda för negativa.

Kan dessa avvikelser alltså vara orsaken? Vad gör jag åt det i så fall? Jag har fått höra att varken caster eller camber bak är ställbara på Volvo V70N.
#1398164
Erik Å skrev:Vill den vrida ratten ur händerna på dig eller är det bara att ratten måste stå lite åt vänster för att bilen ska gå rakt fram..?
Tja, jag måste hålla emot styrningen hela tiden för att inte bilen ska dra. För att hålla den rak måste jag hålla ratten aningen till vänster. Släpper jag ratten i vänsterfilen på motorvägen tar det några sekunder innan bilen är över i höger körfil.
Erik Å skrev:Eftersom de flesta vägar är "bomberade" dvs lutar en aning utåt från mittlinjen så får man en liten men märkbar tendens till att bilen vill svänga åt höger med ratten i mittläget om framvagnen är neutralt inställd.
Jo, förvisso. Men bilen drar mer än normalt till höger. Lägger jag den i motsatt körfil på samma väg (där den dragit till höger) drar den inte alls lika mycket till vänster. Skillnaden i hur mycket den drar till höger är tydlig när jag jämför med en annan Volvo V70N (som går rakt på samma väg).
Erik Å skrev:Sen antar jag att fel i styrventilen i styrservot skulle kunna göra att det hela tiden vill hjälpa till att svänga även om man själv vill rakt fram
Enligt Volvoverkstaden hade de kollat servon och inte upptäckt att den skulle ha några tendenser att dra åt nåt håll. Jag vill minnas att de hade kollat detta genom att ha alla fyra hjulen i luften och testat styrningen med växeln i.

Hur tar jag reda på om subramen/hjälpramen är sned?
#1398179
berg07 skrev:Hur tar jag reda på om subramen/hjälpramen är sned?
Troligen så lär man sätta upp bilen i en riktbänk och mäta.

Har du kollat skick på övre fjäderskålar / fjäderbenslagringar? Fick nyligen byta sånt på brorsans S60 och på den så kunde ena stötdämparen röra sig vilket gjorde att den var lite mysko att köra.
#1398181
Marlboroman skrev:Har du kollat skick på övre fjäderskålar / fjäderbenslagringar?
Fjäderbenslagringarna är bytta. Fjäderskålarna/fjädersätena är inte bytta. De såg hela ut när jag bytte fjäderbenslagringarna.
#1398234
hmmm vilket klurigt fel. när du är klar är jag verkligen nyfiken på vad det skulle kunna vara.

Skriver en lista hur jag skulle felsöka detta själv inget som jag säger är rätta vägen gå men lite tips eller något nytt du kanske kommer på från min lista.

Min åtgärdslista skulle se ut så här till en början. Efter 10 år med N serie bil. Förutsätter att däck och fälgar är i ordning utan skumma slitningar på däcken
1. länkarmarna bussningarna hur är dom kan vara för mjuka trotts nya varit med om tyvärr fick byta nästan direkt efter första bytet.
2. Rejäl rengöring bromsarna.
3. Stagen bakvagnen dom längst b
ner lätt backa på något med dom då uppför sig bilen mycket konstigt också varit med om.
4. efter detta fyrhjulsinställning.
5. Inte bra ännu då fortsätter vi byta hjullager ändå varit med om ett som gick mycket trög men märktes inget annat fel dock drog bilen ungefär 1 dl extra detta hjulager satt bak på min när det gick trögt.
6. är det inte bra nu då börjar det bli svårt på riktigt. Då skulle jag börja fundera på drivaxlarna kan det vara något fel på dom. Vill man nu göra rejäl överkurs för inte riskera köpa i onödan får man plock ur dom bogsera upp bilen i fart se hur den går utan drivaxlar i för se hur går bilen utan någon drivlina som kan påverka. Jag skulle nog dock personligen byt till nya för slippa krångel med bogsera runt bilen i hög fart och risk för få i grus i växellådan med tomma håll in som kanske är svåra sätta för på bra sätt.
7. Har du Haldex kan man stänga av 4wd med att ta ur en säkring för se det inte är den som gör något skumt. Men 2002 då gissar jag du har visco. Då får man plocka drivaxlar eller kardan för prova utan den inkopplad.

Slut på fler idéer för tillfället. Men på min har det varit mjuka bussningar i bärarm trotts ny kanske fabrikationsfel som gjorde den höll så kort? Nästa har hållit länge och den på andra sidan blev det heller inga problem med.
#1398242
berg07 skrev: tis 25 aug 2020, 12:44 ..Hur tar jag reda på om subramen/hjälpramen är sned?
Det är den knappast eftersom caster och KPI är i stort sett identiska på båda sidorna.
Man kanske skulle kunna lyfta av multiremmen och provköra helt utan styrservo bara för att utesluta att det inte är något knas där.. Vad skulle kunna gå fel? :-D
Vad säger expertisen på forumet?
Ändras förresten sneddragningstendensen vid gaspådrag / frirullning / motorbroms?
#1398277
Tack för alla tips.
Andis skrev:Förutsätter att däck och fälgar är i ordning
Däcken är splitternya och fälgarna ok (vänster bakfälg var lite vind enligt däckfirman, men inget jag märker av).

Länkarmarna fram är alltså bytta för en månad sen och stagen bak ser ok ut.
IMG_5395.jpg
Bakaxel höger
IMG_5395.jpg (555.08 KiB) Visad 2444 gånger
IMG_5398.jpg
Bakaxel vänster
IMG_5398.jpg (444.74 KiB) Visad 2444 gånger

Jag bad Volvoverkstaden gå igenom alla bussningar och stag kring fram- och bakaxel, hjullager och bromsar inför den senaste hjulinställningen och de kunde inte hitta nåt problem.

Jag kunde förstås rengöra bromsarna och glidtapparna, men det verkar inte som de ligger på när jag lyfter upp bilen och snurrar på hjulen. Bakbromsarna är bytta förra hösten.

Bilen är årsmodell 2002 och har den äldre visco-fyrhjulsdriften.

Hjullagren verkar inte glappa när jag ruckar på hjulet och något missljud har jag inte heller hört, men det kan ju hända att nåt av lagren på höger sida går trögare än vad det borde.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Nytt avgasrör B234F

Väntar på delar till avgassystemet. Plo[…]

Kolla på skruvat, det verkar ha en del. M&a[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Är ju faktiskt den enda av tillverkarna som &[…]