Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1400394
På min S60 var bussning 4 i bakvagnen på nedanstående bild helt slut. Gav dock inget sneddragande, men klonk.

Bussningen som går att köpa nu ser dock annorlunda ut än den som satt monterad så gissar man måste byta båda sidor.

https://www.volvopartswebstore.com/show ... evel=24650


Har ni kollat subframebussningarna fram? De kan säkert ge sig så den blir vinglig.

De ser svårbytta ut, men jag har lyckats byta utan att ta ner subframe.

MVH
#1400445
JE Jr skrev:På min S60 var bussning 4 i bakvagnen på nedanstående bild helt slut. Gav dock inget sneddragande, men klonk.
Tack för tipset. Bilen ska snart in till Volvo på felsökning igen, ska be dem kolla bussningarna i bakvagnen noga. Jag har inget klonkande från bakvagnen, det enda missljud jag märkt är lite gnissel från krängningshämmarstagen ("hundbenen") när jag gungar bakvagnen.

JE Jr skrev:Har ni kollat subframebussningarna fram? De kan säkert ge sig så den blir vinglig.

De ser svårbytta ut, men jag har lyckats byta utan att ta ner subframe.
Jag har funderat på dåliga hjälpramsbussningar och frågat mekanikerna om detta, men de trodde inte sneddragningen berodde på dessa. Får be Volvo kolla dem igen. Kollade på hur de två främre såg ut (se bilder), men kunde inte se att de var spruckna. Jag har inte kollat på de bakre hjälpramsbussningarna.

Jag har funderat på att installera inlägg i hjälpramsbussningarna (se t.ex. https://www.ipdusa.com/products/8969/12 ... 68-3507923) för att se om styrningen skulle bli bättre. Osäker på om det skulle hjälpa, någon som har erfarenhet?

Så här ser mina främre subframebussningar/hjälpramsbussningar ut:

IMG_5465.JPG
Höger fram hjälpramsbussning
IMG_5465.JPG (516.59 KiB) Visad 355 gånger
IMG_5393.JPG
Vänster fram hjälpramsbussning
IMG_5393.JPG (786.35 KiB) Visad 355 gånger
#1400456
Hasse53 skrev:Har haft en 2008-V70 Classic och den drog envist till vänster. Renoverade framvagnen med nya bussningar, fjädrar, stötdämpare mm samt fyrhjulsinställning = ingen skillnad. Kollade då hur bilen stod på garagegolvet och den var 1,5 cm lägre på vänster sida. Bytte då bakre fjäder på vänster sida till en ny och fick då bilen att stå plant, med det positiva resultatet att bilen gick rakt. Stämmer precis med den engelska servicebulletinens STEP 6 som TS hänvisar till !! Verkar som bakvagnen på P2:or är känslig!
Funderade på detta med bakfjädrarna. Camber bak var alltså för negativ både på höger och vänster sida (vänster -01°25', höger -01°31', rekommenderat intervall -00°18' +/- 01°00'). Tog en titt på bakfjädrarna och de såg inte fräscha ut (se bilder). Kanske ett fjäderbyte bak kunde göra camber mer positiv? Och kunde det hjälpa att få bilen att gå rakt?

IMG_5471.JPG
Fjäder höger bak
IMG_5471.JPG (390.62 KiB) Visad 349 gånger
IMG_5469.JPG
Fjäder vänster bak
IMG_5469.JPG (534.3 KiB) Visad 349 gånger

Koden för fjädring och stötdämpare bak är 65 enligt typskylten i motorrummet, vilket borde betyda att bilen har Nivomat-dämpare bak. Jag är osäker på om bilen faktiskt har Nivomat, hur ser man det? Dämparna både fram och bak testades på Volvo senast och var ok (i bemärkelsen att de hade klarat en besiktning). Att byta till nya Nivomatdämpare är inte aktuellt med tanke på bilens värde...
#1400457
Jag håller med om att de ser fina ut!

Jag har inläggen till subframebussningarna i min nuvarande S60 och gillar dem! Tycker styrningen blir lite mer exakt samt bättre bromskänsla.

På en föregående bil jag hade, en S70, så var största skillnaden att de inläggen minskade spårkänsligheten på landsväg/motorväg betydligt!

Baksidan är lite mer vibrationer, och har du diesel gissar ja de kan bli lite jobbigt.

Tänk på att subframebussningarna måste va sådär fina som på dina bilder för att få in inläggen. Jag var tvungen att byta en av bussningarna som hade svällt av korrosion för att få i inlägget.

Mvh
#1400463
JE Jr skrev:Jag håller med om att de ser fina ut!
Antar att du hänvisar till hjälpramsbussningarna och inte fjädrarna :)

JE Jr skrev:Baksidan är lite mer vibrationer, och har du diesel gissar ja de kan bli lite jobbigt.
Har en 2.4T bensinare. Det är oron för vibrationer som har varit det främsta orsaken till att jag inte installerat dessa. Tycker mig ha läst om folk som klagar på vibrationer pga dessa. Men ifall de skulle hjälpa mig att hållas på vägen och slippa sneddraget kan jag nog leva med lite vibrationer.
#1400661
ulfs skrev:Är du helt säker på att bromarna är ok?
Kan inte påstå att jag är helt säker, borde nog ta en noggrannare titt. Jag har frågat de mekaniker som har kollat på bilen men ingen har anmärkt på bromsarna.

Jag rengjorde höger frambroms förra veckan, smörjde upp glidtapparna och prövade att trycka in kolven. Kolven verkade röra sig fint i oket. Jag har inte tittat närmare på de övriga bromsarna. Bakbromsarna (belägg och skivor) är bytta för ett år sen. Frambromsarna ser överlag jämnt slitna ut.
#1400733
Jag säger som jag sa förut.
Skulle bromsen orsaka att bilen drar åt ett håll, även lite, så skulle det bli märkbart varmt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Fick detta svar idag på mail. När det […]

Reparationer på burk ska du hålla dig […]

km-skatt är helt klart det mest logiska. Viss[…]

Samma prylar 850/v70?

Elhissar vetefan.. Skenorna och motorerna bör[…]