Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1400736
Många här är betydligt kunnigare än mig, men har du gått till botten med att den har olika höjd? Det är ju ett konkret fel som definitivt skulle kunna ligga bakom ditt problem.
#1400872
Primus skrev: tis 08 sep 2020, 10:04 Många här är betydligt kunnigare än mig, men har du gått till botten med att den har olika höjd? Det är ju ett konkret fel som definitivt skulle kunna ligga bakom ditt problem.
Nej, jag har inte funderat så mycket på höjdskillnaden. Svårt för mig att tolka om den är för stor eller normal. I alla fall kan jag konstatera att jag har Nivomat-stötdämpare bak och att bakfjädrarna var rätt slitna. Vet inte om ett fjäderbyte skulle hjälpa att få positivare camber bak och om det i sin tur skulle göra nån skillnad för styrningsdraget?
#1401133
Bilen var inne hos Volvo igår. De kom fram till att jag har monterat fel fjäderbenslager och trodde att det kunde vara orsaken. Från Volvos håll kunde de via historiken också se att bilen har varit in på många hjulinställningar till Volvo redan innan jag ägde den (köpte bilen i oktober 2019).

De lager jag har nu har delnummer 30714968 (Lemförder), https://www.skandix.de/en/spare-parts/s ... r/1009413/, medan bilen ska egentligen ska ha delnummer 31200599 (Lemförder), https://www.skandix.de/en/spare-parts/s ... r/1025624/. Jag köpte lagringarna från en lokal icke-Volvo reservdelsbutik och fick tydligen fel del.

De två fjäderbenslagren, 30714968 och 31200599, ser aningen olika ut. Var till butiken och jämförde. Jag har delen till vänster.
IMG_5493.JPG
30714968 till vänster, 31200599 till höger
IMG_5493.JPG (583.73 KiB) Visad 380 gånger
IMG_5490 cropped.jpg
30714968 till vänster, 31200599 till höger
IMG_5490 cropped.jpg (188.8 KiB) Visad 380 gånger

De ska byta till rätt del (31200599 till höger på bilderna), får se om det blir nån skillnad.

Passade på att besiktiga bilen igår också, enda anmärkningen var att handbromsen tog för dåligt. Jag bad dem kolla bussningar och dylikt nog ifall de kunde hitta nåt som förklarar sneddragningen. Höger stötdämpare bak började vara slut konstaterade besiktningsmannen, men alla stötdämpare gick ändå igenom. Jag fick inga värden på bromsarna eftersom det inte gick att testa dem i och med att bilen har visco AWD.

Värdena för stötdämparna enligt besiktningen 2020:

Vänster fram: 63 %
Höger fram: 66 %
Skillnad: 5 %

Vänster bak: 15 %
Höger bak: 8 %
Skillnad: 47 %

Motsvarande siffror från besiktningen 2019:

Vänster fram: 75 %
Höger fram: 71 %
Skillnad: 4 %

Vänster bak: 46 %
Höger bak: 35 %
Skillnad: 24 %
#1401229
berg07 skrev:Bilen var inne hos Volvo igår. De kom fram till att jag har monterat fel fjäderbenslager och trodde att det kunde vara orsaken. Från Volvos håll kunde de via historiken också se att bilen har varit in på många hjulinställningar till Volvo redan innan jag ägde den (köpte bilen i oktober 2019).

De lager jag har nu har delnummer 30714968 (Lemförder), https://www.skandix.de/en/spare-parts/s ... r/1009413/, medan bilen ska egentligen ska ha delnummer 31200599 (Lemförder), https://www.skandix.de/en/spare-parts/s ... r/1025624/. Jag köpte lagringarna från en lokal icke-Volvo reservdelsbutik och fick tydligen fel del.

De två fjäderbenslagren, 30714968 och 31200599, ser aningen olika ut. Var till butiken och jämförde. Jag har delen till vänster.
IMG_5493.JPG
IMG_5490 cropped.jpg

De ska byta till rätt del (31200599 till höger på bilderna), får se om det blir nån skillnad.

Passade på att besiktiga bilen igår också, enda anmärkningen var att handbromsen tog för dåligt. Jag bad dem kolla bussningar och dylikt nog ifall de kunde hitta nåt som förklarar sneddragningen. Höger stötdämpare bak började vara slut konstaterade besiktningsmannen, men alla stötdämpare gick ändå igenom. Jag fick inga värden på bromsarna eftersom det inte gick att testa dem i och med att bilen har visco AWD.

Värdena för stötdämparna enligt besiktningen 2020:

Vänster fram: 63 %
Höger fram: 66 %
Skillnad: 5 %

Vänster bak: 15 %
Höger bak: 8 %
Skillnad: 47 %

Motsvarande siffror från besiktningen 2019:

Vänster fram: 75 %
Höger fram: 71 %
Skillnad: 4 %

Vänster bak: 46 %
Höger bak: 35 %
Skillnad: 24 %
När började dom kolla stötdämparna?


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
#1401246
Om du nu har monterat samma fjäderbenslager på båda sidorna så kan väl knappast skillnaden i höjd göra att bilen går åt höger? Det går över mitt förstånd vilket i och för sig inte säger nåt :-D Skillnad förstås om det hade varit olika lager på vänster och höger sida..
Men det där utsliten dämpare på höger bak med tanke på att det är nivåmat.. Jag hade ställt bilen på ett plant garagegolv och mätt avståndet mellan skärmkant och golv runt om
Är golvet inte perfekt plant (som mitt garage t.ex.) så får man rita med krita runt hjulen där de brukar stå, sen tar man bort bilen och kollar med en planka och vattenpass att markeringarna under respektive axel är i våg. Är de inte det så får man palla upp med plywoodbitar eller nåt liknande tills det blir så. Så gjorde jag inför camber- och fjäderuppmätning, funkade bra. :-)

Kan det bli sånt fel på en viskodiff att den ger olika vridmoment ut på vänster respektive höger axel? Nån som vet?
Sen är väl enda återstående förklaringen att antingen fram- eller bakaxel vrider sig under gaspådrag eller motorbroms så att värdena just då blir annorlunda är de statiska toe-värden som mäts upp vid fyrhjulsmätning
#1401296
Låter mer som själva servot.
Har åkt ut för det där både på styrsnäcka och styrväxel (vilket du har)

Byts inte styrservons vätska ut regelbundet blir den tillslut svart, bränd och geggar igen de ventiler, o-ringar som börjar läcka inuti och annat godis som styrväxeln innehåller. Trycket från servopumpen är ju konstant och blir då ojämt, bilen drar åt sidan mer o mer ju längre tid det tar.

Finns både nya och renoverade att köpa men nytillverkad är bättre än renoverad.
Begagnad rekommenderar jag inte då du kan få liknande problem pga misskötsel från tidigare ägare.

https://www.bildelaronline24.se/volvo/v ... vaxel-pump
#1401372
Tack för alla svar och funderingar. Problemet kvarstår.

Fick tillbaka bilen från Volvo igår. De hade bytt fjäderbenslager till rätt del (delnummer 31200599) och gjort en ny fyrhjulinställning efter detta. Bytet av fjäderbenslagren gjorde ingen skillnad på dragandet.

Erik Å skrev:Jag hade ställt bilen på ett plant garagegolv och mätt avståndet mellan skärmkant
Ska fundera på detta. Jag har bara mätt på någotsånär plan asfalt. Volvo trodde inte det hade med bakdämparna/nivåskillnader höger/vänster att göra.

Erik Å skrev:Sen är väl enda återstående förklaringen att antingen fram- eller bakaxel vrider sig under gaspådrag eller motorbroms så att värdena just då blir annorlunda är de statiska toe-värden som mäts upp vid fyrhjulsmätning
Kanske det? Jag bad Volvo kolla på hjälpramsbussningar enligt hypotesen att hela ramen vrider sig. Bilen går som rakast när jag accelererar medan den drar till höger i jämn fart och vid motorbromsning. De hade inte haft något sådant fall tidigare (att sneddrag skulle bero på bussningar) och sa att bussningarna såg hela ut. När jag kör sakta och bromsar in för t.ex. ett rödljus i stadstrafik drar ratten till höger rejält ifall jag släpper den. Kraften beror förstås en aning på spår i vägen och vägens lutning, men den gör det konstant. Gör jag samma sak i vänster fil hålls ratten rakare.

Dynamic1964 skrev:Låter mer som själva servot.
Volvomekanikern hade testat köra utan servo (plockat av multiremmen) och sa att det inte gjorde någon skillnad. De hade också testat servon genom att hissa upp bilen och kört med växeln i för att se om servon styrde åt höger av sig själv. Men det gjorde den inte. Servooljan är bytt i vintras, vet inte hur ofta den är bytt innan dess.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]