Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zenita123
#1396061
Hej jag behöver hjälp finns det nån bild hur man ska ställa märkningen. Vi har lyckats ställa nått kugg fel för nu startar inte bilen.

Gärna bilder ellee video på hur själva märkning nere samt uppe ska stå.
Volvo s80 2.4i 170 hk 00 a
av MickeM
#1396090
Ni har inte bommat/råkat dra isär någon kontakt?

Det finns markering på varje kamaxeln och på vevaxeldrevet.
MEN!
Det går inte att utgå ifrån markeringarna på kamdreven, eftersom dom kan lossas ifrån kamaxeln. Notera skruvarna som fäster kamdrevet med avlånga hål.
Man kan säker vrida två-tre kugg på själva drevet utan att kamaxeln rör sig, om dom är lossade.

Dreven ska lossas från själva kamaxlarna när remmen spänns, (när kamaxellåsningen är monterad). Det är anledningen till dom avlånga hålen.

Ska man "kastbyta" rem (utan låsverktyget i motsatta kamaxeländen) måste man göra helt egna markeringar från rem över till drev på alla tre axlarna och mycket noga föra över rem-markeringen till nya remmen och sätta efter markeringarna man nyss gjorde på dreven. Man får räkna kuggar mellan.
Eller markera själv på annat sätt.

Tappar man bort sig är det bara att montera avsedd kamlåsning och nolla veven med tolken i samma sats.
Tyvärr.

VVTdrevet (på insugskammen med sugmotor) ska vara vriden max. Den ska alltså dra med kammen direkt. Inte börja i ett glapp.
Här gör nog många fel, tror jag.

Det är mycket noga. VVT fjädrar inte, så det måste man känna.

Och sist, men inte minst:
Kommer vev och kamaxel för mycket ur sync, krockar ventiler och kolv. Så kan man böja ventiler, även om man drar runt motorn (lite oförsiktigt) för hand.
Startmotorn är så stark att det förstör.
Vrid försiktigt motorn flera vevaxelvarv innan startförsök.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]