Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1395884
Hej jag har ett problem med min V70N-02 140hk, problemet jag har är att ECM:en inte vill kommunicera med min icarsoft.

Problemet upptäcktes när jag inte fick crusie controllen att funka, då köpte jag felkodsläsaren och upptäckte att den inte kunde kommunicera med ECM:en, jag får inget alternativ för data stream och när jag klickar på read dtc står det Fault in communication with ECU.

Jag kan kommunicera med alla andra styrenheter utan problem och det finns inga tecken på att det är något fel med själva ECM:en då motorn funkar som den ska. Jag kan komma åt all live-data om motorn som vartal, ström i lambda sensorn till. EX och CEM:en rapporterar att den kan kommunicera med ECM:en, DTCS säger ECM DTC set.

Övriga problem med elen är att det brusar i högtalarna när man bromsar men bruset försvinner gradvis efter 1-2 minuter och det brusar bara när motorn är igång och man bromsar.

Jag vet inte vad problemet kan vara, jag har försökt att hitta trådar med liknande problem men hittar inte någon med liknande problem. Jag är jätte tacksam för alla tips jag kan få och om någon hittar en tråd med liknande problem länka gärna
#1395974
Om du har någon som har verktyget för att få loss ECM ta loss denna och blås rent och spraya kontaktspray på kontakterna i botten, låt verka och torka bort överflöd.
Verktyget kallas nyckel artnr: 9995722.
Alt. testa med batteri reset...

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]

XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visar symbol att […]