Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JSVARD
#94580
Hej,

Är toknöjd med vår 745:a :wink: Så nu blir det en andra Volvo i vår familj.

Vi har tidigare en miljöbil (som förstabil), så steget till bensinare gick inte riktigt. Då kändes det lite bättre med Diesel och partikelfilter. Vi kör minst 2000 mil om året och bor långt från civilisationen (och kallt).

Några råd och tips innan vi slår till på 2.4D-varianten? Några tillval som är "måsten"? Är det fel tänkt helt och hållet?
Alternativet är en Cittra C5, men Volvon känndes otroligt mycket trevligare att bara sitta i.

Jag har räknat bort regnsensor efter att sett hur olika mottagen den blir av alla här på forumet.
Xenonljus går också bort då jag hatar att möta bilister som har sådana. (man ser inget) Och att bidra till ytterligare instabilitet hos mina med- (mot-) trafikanter är inte så lyckat enl. mig.

/Joakim
av KalleH
#94585
Hej!

Jag har regnsensor på min S60 och är jättenöjd med funktionen. Använder den väldigt ofta. Dessutom är det ett billigt tillval så den skulle jag satsat på.
Xenonljus ger ju så himla mkt bättre ljus, plus att det är betydligt snyggare. Dessutom håller lamporna längre. Så det hade jag inte heller räknat bort.
Annars hade jag tyckt att automat vore givet på en diesel samt elstol med minne om ni är flera olika som kör bilen. Och backsensor är också ett hett tips.

Mvh, Kalle.
av Daddan
#94587
Varken automat eller backsensor är väl nödvändigt långt utanför civilisationen?
Finns roligare och bättre tillbehör att lägga pengarna på i så fall. Bättre stereo och en subba i bagaget? Kanske nivåreglering, sportstötdämpare dragkrok och extraljus. Listan är lång...
av KalleH
#94588
nej inte nödvändigt men bekvämt att ha:) Och bilen ska kanske säljas vidare en vacker dag till nån som inte bor ute på landet:P
Användarvisningsbild
av TopGear
#94590
Xenon (för din egen skull) och dragkrok skulle vara mina förstaval. Därefter om ekonomin tillåter, sportläderstolar eftersom de är så otroligt sköna att sitta i.
av Daddan
#94592
Jag har det mesta i utrustningsväg som gick att få -00. Nu var det ju visst frågan om "Måsten". Dragkrok och nivåreglering tycker jag klassar in under det faktiskt.

Man köper inte en bil för att sälja den vidare utan för att gilla den själv. Jag skulle personligen inte köpa en med mindre än i princip full utrustning och automat och skinn är ett måste. Smaken och ekonomin är olika.

TopGear: Jag gillar oxå White Zombie...
av JSVARD
#94606
Tack för svarsintresset och råden.
Dragkroken är sån't måste här ute att jag knappt räknade den som tillval. :oops:

Nivåreglering säger ni - inte dumt, speciellt inte i kombination med drag antar jag. Ska kolla lite extra på det.
Tror det blir extraljus istället för xenon faktiskt. Och med det sagt är inte utseendet på skapelsen så tokviktigt som ni förstår utan bruket av den. 8)
av ljungström
#94608
Tidur till tillsatsvärmaren är väl nästa obligatoriskt. Annars så har ju Classic:en all "normal" utrustning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#94615
Är man miljömedveten går automaten fet-bort då det drar duktigt med mera bränsle.
Användarvisningsbild
av Jensen
#94620
Daddan:
Du listar bättre stereo samt subbas som ett måste, jag tror faktiskt att dom flesta INTE har det som ett krav.
Sen så är det lätt för dig att sitta och spela Tarzan om att du minsann inte nöjer dig med en bil om den inte är fullutrustad, ganska lätt att vara kaxig när man springer och köper en 7 ÅR GAMMAL bil.
Det finns faktiskt viss utrustning samt färger mm som påverkar hur lättsåld din bil kommer att vara den dan du ev vill sälja den, men det tror jag att du redan känner till.
Tyvärr så tror jag inte att denna diskussion gör det enklare för trådskaparen att välja rätt utrustning då vi alla har så olika smak.

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]

Låg bromsvätskenivå!?

Då varnar den igen, men bara när man br[…]