Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1399649
Idag har jag testkört bilen. Ställde mig på gusplan. Tryckte plattan i mattan. Det derv på men det kändes inte som om awd gick in. Nu tycker vi ljudet kommer framifrån vid växellådsspaken så vi misstänker hylsan till awd:n/vinkelväxeln. Eftersom när allt började jävlas så lät det som ett pistolskott när vi körde hem från bilprovningen i maj sedan gick ju handbromsen sönder höger bak så vi har ju trott ljudet kommit därifrån. Vad kostar det att byta hylsan på en verkstad cirka?
#1399650
Jag har bytt hylsor på 2 bilar. Båda var helt tysta med drev inte på bakhjulen. När V8an kom förstärktes hylsan och ersatte den gamla. På den första bilen som husan pajade på hade jag som firmabil. Är extremt lyhörd på nya ljud med från ena dagen till den andra slutade den att driva. Pallade upp alla hjulen i luften och körde. Bakhjulen stod stilla och det hördes inga missljud.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
#1400693
Nu är bilen fixad. Mycket enkelt fel egentligen men mysko. Vi tog upp bilen på lyft. Kollade kardanen snurrade när vi snurrade framdäcken. Det gjorde den. Det hördes dock ett litet ljud. Det var en värmesköld som lossnat och låg emot kardanen när den snurrade. Fartvinden tryckte nog upp plåten när man kom upp lite i hastighet. NU HAR JAG EN TYST BIL....
av MickeM
#1400714
Haha, härligt när det löser sig enkelt från misstänkta storhaverier.

Anekdot:
Vi drabbades av liknande på en Rav4II för kanske 8år sedan. En värmeplåt lossnade och lade sig precis vid knuten (knutkors) på kardanaxeln. Så det blev skraaap och ett "klonk" 4 ggr per kardanvarv och därmed ett ohemult oväsen över 20km/h.
På frugande beskrivning var jag säker på katastrofalt bakaxelras. Sinnebild av olja och kugghjul på marken.
Det blev hörselskydd för att kunna köra den jättesakta 1km hem och in i garaget.
Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]