Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hcjolle
#1395461
Har en s80 från 2001 som motorlampan börjat lysa på. Funderade på att skaffa mig en obd2 läsare och efter lite läsning så hittade jag denna. Någon som vet om den är bra och funderar till denna bil?
(Har även en s60 2008 och v40 2014 och xc60 2016 så om den fungerar till dessa är ju det helt klart ett plus)

Foxwell NT301 CAN OBDII & EOBD

Tack på förhand
av MickeM
#1395471
För universella felkoder ifrån MOTORN fungerar alla generiska. Från billigaste till dyraste.
Från 2001 och framåt finns den programvaran i styrdonet enl lag.

Men, då BARA ifrån MOTORN, och tolkat mot ett ISOprotokoll. Miljörelaterade koder främst. Övriga måste tolkas mot resp tillverkare.

ABS, Airbag, AC osv ger dom inget ifrån.
Det finns standard för det också, men dom generiska läsarna är dyra.
Det finns ju förståss ajabaja-varianter av Autocom, Wùrt, Delphi, mfl, men det är bara programvaran. Sen krävs interfacet mellan laptop och bil också. Finns nog på EBay.

En Xc60 2016 fungerar inte VIDA på.
VIDA är bara till 2014/2015 någonstans.
Annars är VIDA heltäckande och mer funktioner därtill.

Läsaren du nämner verkar ta motorn. Punkt
Visst, se lite livedata osv kan den nog också.
(Motortenperatur, spänning, Fueltrim, osv...)

Biltemas Volvo-scanner är heltäckande på din S80. (2001-2007)
Och i generiskt läge kan den läsa dom andra bilarna, likt den du länkar till.

Men sen fanns dyrare scanners från Foxwell som nog säkert kan mer än den du nämner.
(Googlade snabbt)
av hcjolle
#1395485
Tack så mycket för snabbt svar.
Med andra ord så är det lika lätt att köpa biltema verktyg om jag tolkar ditt svar rätt? Det är motor avläsning som är intressant i alla fall i nuläget
av MickeM
#1395522
Biltema var bara ett exempel jag känner till.
Jag har den själv nämligen till min V70N 2005.

Det finns flera scanners som tar ett större spann av fordon heltäckande än just Biltemas.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]