Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrDeejay
#1394921
Hej, jag är nykomling på forumet, trotts att jag kört Volvo dom senaste 12 åren :D
Jag vet att detta problem är diskuterat i ett flertal trådar redan men hittar inte svaret på min fråga...

Jag har en V70 2.5T AWD - 2003
Kombiinstrumentet har en tid levt sitt eget liv, jag har försökt fixa det genom alla dom metoder som beskrivs i olika trådar, lyckades förvisso få ihop kallödningarna men de analoga mätarna gillade inte att bakas i ugnen så 3 av 4 sitter nu fast...
Hade jag bott närmare någon av de verkstäder som fixar detta så hade jag åkt dit men så var inte fallet.

Jag har nu hittat ett identiskt kombiinstrument med samma artikelnummer som har gått ca 7000 mil kortare än min bil, i vissa trådar verkar det som att jag helt enkelt kan sätta in detta i min bil och då tar den automatiskt mätarställning från huvudenheten i min bil, i andra trådar så skriver man att det är ett måste att ladda över programvara hos Volvo.
Vad är det egentligen som gäller???
av halvgute57
#1394922
Normalt sett så brukar man få göra en DIM/k-instrument omladdning för att "gifta" in DIM i bilen..
Men sätt ditt den och kolla vad som händer? :-)
av MrDeejay
#1394923
Låter lite vågat att bara sätta dit o testa vad som händer....
DIM/k-instrument omladdning.... Är det Rejmes "Volvo" som gäller då eller?
av Andreas12
#1394965
MrDeejay skrev:Låter lite vågat att bara sätta dit o testa vad som händer....
DIM/k-instrument omladdning.... Är det Rejmes "Volvo" som gäller då eller?
Varför är det så vågat?
Visar den fel och du inte vill det är det bara o byta tillbaka..
Vad jag fattat det som funkar dom eller inte o funkar det inte byter man tillbaka.
Har bara bytt på faceliften och den tog mätarställningen från mätarhuset..skrev bara upp miltalet så jag kommer ihåg det vid kamremsbyte mm..
av MrDeejay
#1394997
Läste i en annan tråd att man kunde få felkod för felaktig programvara eller nåt sånt och att denna felkod skulle vara jobbig att radera, det är av den anledningen som jag inte vill chansa men du säger att du (Andreas12) bytte DIM/kombiinstrument rakt av utan problem som jag fattar eller? Vad har du för årgång på din?
av Andreas12
#1395016
MrDeejay skrev:Läste i en annan tråd att man kunde få felkod för felaktig programvara eller nåt sånt och att denna felkod skulle vara jobbig att radera, det är av den anledningen som jag inte vill chansa men du säger att du (Andreas12) bytte DIM/kombiinstrument rakt av utan problem som jag fattar eller? Vad har du för årgång på din?
Ok.
Jag har bytt två st, men båda har varit 05-07.
Är mycket som ändrades 05 så kan mycket väl vara annorlunda .
Går det inte bara o ta själva mätarna ?
Då kan du inte få felkod ..datan är ju densamma då.
av halvgute57
#1395018
MrDeejay, Du måste åka till en aukt. volvoverkstad typ Rejmes för o ladda ner mjukvara..
Är inge farligt o prova o plugga in den nya! Do It! :-)
av MrDeejay
#1395051
Okej, tack för er hjälp, läste i en annan tråd att johnnype åtminstone förut kunde nolla DIM så den automatisk tog upp info ifrån centralenheten, kanske ska kolla med honom direkt.
Jag har ju trotts allt hittat en DIM med exakt samma nummer från en bil tillverkad 2 dagar från min så programvaran ska ju vara den samma, nu ska jag gå ut och testa vad som händer när jag sätter den i bilen :D
av MrDeejay
#1395057
Update: Har nu testat med den "nya" DIMen, allt ser ut som det ska, iallafall på ytan... Har inte kollat felkoder, frågan är om jag vågar åka och besikta nu eller om det blir avslag pga eventuell felkod, mätarställningen som visas är iallafall bilens rätta.
av vjohnj
#1395064
MrDeejay skrev:Update: Har nu testat med den "nya" DIMen, allt ser ut som det ska, iallafall på ytan... Har inte kollat felkoder, frågan är om jag vågar åka och besikta nu eller om det blir avslag pga eventuell felkod, mätarställningen som visas är iallafall bilens rätta.
Besiktning kollar inte felkod på DIM. Så i väg och besiktiga :)

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...