Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1394353
Behöver byta en parkeringssensor bak på bilen. Funderar lite om det räcker att ta bort den "mindre yttre" då det är sensor nr 2 som felar? XC70 2007:an har ju som en huvudstötfångare och sen en mindre utanpåliggande på huvudstötfångaren om ni är med på hur jag menar. Kan man lossa den mindre och då komma åt sensorn? Om så hur får man loss denna mindre? Om man måste ta loss hela paketet, hur gör man då?
#1394471
Du måste ta bort hela - du kommer inte åt sensorerna utan att demontera frigolit och annat bakom. Alltså, sensorerna sitter bakom frigolit etc som sitter på stötfångaren.

Det var inte speciellt svårt.
#1394480
#1395231
Schäfermorsa skrev:Ok, då blir det ett lite större besvär då att byta sensor. Bara gilla läget.
Det är faktiskt enklare än vad man kan tro om man inte är helt ovan att meka själv - tänk dock på att du behöver tillgång till VIDA för att nolla felmeddelandet och testa efter att du bytt. Dvs, antar att du har ett felmeddelande, detta försvinner inte även om du byter en sensor utan du måste nolla det. Jag föll nästan i den gropen men hann köpa mig en VIDA innan jag rev och plockade ihop.
#1395750
@aldrigstanna,

Det gör det säkert ;-)

https://accessories.volvocars.com/sv-se

- Välj din bil och årsmodell
- Tjänster (uppe till vänster)
- Monteringsanvisningar
- Klicka på förstoringsglaset till höger om "Sök monteringsanvisningar"
- Skrolla ner till något som passar eller beta av en efter en, man kan
annars istället för förra punkten i ditt fall skriva te.x. "parkeringsassistans" som jag bland annat innehåller vad du söker
#1395783
Schäfermorsa skrev:Funderat just på detta med att släcka koden. Har en lokalmek som har en avläsare som släcker felmeddelanden. Krävs det specifikt VIDA för att göra jobbet?
Finns viss risk att det behövs, om inte en full VIDA, i alla fall en ganska hyfsad läsare - du ska rätt långt in i bilens digitala värld och prata med dess PAM (Parking Assist Module) :).

Med en VIDA för du kunna få exakt felkod också - dvs, du får reda på vad som givit upp - oftast är det sensorn i sig men ytterligare ett vanligt fel är att kabelstammen ger sig. Jag bytte min när jag ändå bytte sensorer, min gamla var troligen OK men beställde i ett svagt ögonblick en ny "harness" för nån tusenlapp och bytte när allt ändå var isär.

Det kanske funkar, kolla med din lokala mek och här vad hen tror gällande avläsning av koder.

Länk till "kodtolk"
https://www.dtcdecode.com/Volvo

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]