Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1392557
Hej!
Fjädern som håller ut själva nyckelstålet är trasig. (faktiskt lite jobbigt...)
Är enda alternativet att köpa en ny nyckel? (= dyrt...)

Nyckelhållaren har 5-knappar och passar en V70 2005
#1392642
Den delen som själva nyckel-ämnet sitter i är limmad på motsvarande sida som själva nyckel-delen sitter,och där sitter även "transpondern" så ta det försiktigt när du öppnar den.
När jag byggde om min fjärrkontroll till min 02a så fick jag ge ca 1500 för oslipat nyckelämne(osäker om det går att få idag ) inkl. inprogrammering av ny nyckel.Men det var ca 9 år sedan,så räkna med runt 2000kr idag.
#1392668
Tittade på både Bildelsbasen och Laga (men hittade inget just nu)
eBay, Wish eller liknande finns det nyckelhållare med 5-knappar, men det står att man måste flytta över elektroniken från befintlig nyckel. De ser lika ut, men det står inget om att de har "fjäder funktion" men kan man bara räkna med det? Verkar kosta runt en hundring.
Är det någon som "delat" en nyckel? (Är det svårt...) kanske enklare att fixa en fjäder?
#1402019
klacken skrev:Jag köpte en från aliexpress som jag tog fjädern ur och la i originalnyckeln. Inte så svårt att dela den.
Köpte ett "likadant" nyckelfodral med 5-knappar från WISH.
Tänkte först bara byta fjäder.
loci skrev:Den delen som själva nyckel-ämnet sitter i är limmad på motsvarande sida som själva nyckel-delen sitter, och där sitter även "transpondern" så ta det försiktigt när du öppnar den..
Precis som för @loci, var nyckeldelen med fjädern limmad.
Detta medförde att jag bände upp nyckeldelen, bara så att nyckelbladet gick att plocka ut.
Överförde även all elektronik med knappar och batteri till det nya höljet och spände fjädern.
Testade att låsa / låsa upp, och fungerade utan problem. (trodde att allt var bra...)

Men så skulle bilen startas...
Meddelandet "Start avbruten" (försök igen) och motorlampan tändes...

Saknas transpondern eller finns det en transponder som måste inprogrammeras? (med vad?)
Går "transpondern" att flytta från gamla nyckeln? eller... Sitter den i nyckeldelen?
Vad innehåller transpondern? (en spole?) inget elektriskt, alla fall.
Samma transponder till alla Volvo V70?
#1402097
Transpondern ligger i ett litet fack till höger om själva nyckel-delen.
Har för mig att det är en väldigt liten och väldigt känslig lite glas-ampull,så ta det väldigt försiktigt när du tar ut den.
Går den sönder är det kört.
Är säkert andra här som har mer kunskap om dessa ampuller,men som jag skrev ovan är iallafall vad kommer ihåg .
#1508523
Hur gick det?
Som sagt delades originalnyckeln. Allt (även transpondern ;-) ) flyttades över till ett "pirathölje".
Nyckeln trycktes ihop och allt kändes väldigt stabilt - allt fungerade jätte bra. Till i går... :-o

Upplevde att "fjädern" i nyckeln började kännas konstig - inte samma sting - kändes inte som tidigare samt att plasthöljet började dela sig.
På färjan över till Öckerö, blev det väldigt spännande. Kände att knappen som frigör nyckelbladet inte längre gick att trycka in... den var stum.
Vred om nyckeln i startläge och bilen startade, samtidigt delades nyckeln - "plopp", bricka, batterilucka mm. föll på golvet.
Kvar i handen hade jag ett "tomt" plastskal som hade delat sig.... (Nu fungerade inte nyckeln/transpondern längre.)

Hittade alla bitar - Allt "helt" utom fjädern som som gått av.
Satte ihop nyckeln (men nu vill nyckeln dela sig.)

Nu återstår hur nyckeln kan räddas (till ett nytt skal / ny fjäder kan skaffas)
Först - ett buntband runt? (kändes inte bra)
Limma? (kommer jag att kunna dela skalet mer och rädda transpondern)
Skruv och mutter - var vågar man borra?

Finns fjädrar att få tag på? (de kommer nog ständigt att behöva bytas)
säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]

Kan det vara någon glapp eller något l[…]

Hej, jag har en Volvo V70 2005 mod D5. Den har f&a[…]