- mån 20 jul 2020, 10:07
#1391584
Eftersom bromsvarningarna skulle komma pga sannolik strömbrist i ditt fall, så kommer du sannolikt bara några minuter till innan motorn stannar. Bilen tar väl ingen direkt skada, men du kan ju bli stående olämpligt, och du har ingen ABS eller Antisladd/spinn.
Men bromsen fungerar normalt i övrigt även om elektroniken stänger ner.
En provbromsning ska man ALLTID göra när bromsvarningar kommer, även om man starkt misstänker spänningsbrist.
Hydrualiska bromsfel är riktigt farligt. Så beter den sig inte som vanligt med en lite hårdare provbromsning ska man verkligen stanna genast. Krypköra sakta sakta om man inte kan stanna absolut omedelbart av god anledning. En hand på handbromsen som alternativ om fotbromsen går i botten.
Motorvarningar kan man generellt säga att den är ok att köra även lite längre sträckor om den går helt som vanligt.
Naturligtvis ska felet undersökas snarast efter.
Går motorn konstigt bör den undersökas snarast, men stanna på lämplig plats.
Oljevarning så ska motorn stängas av NU!
INGA UNDANTAG, utom möjligen tex på tågspår och livsfara...
Överhettning ska också motorn stängas av så snart det bara går. Helst NU!
Kommer flera olika varningar och/eller generarorvarning blir man snart stående pga strömbrist, som jag nämnde tidigare.
Hur långt man kommer beror på strömanvändande, batteriets kondition, osv.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.