Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1391450
Min Volvo S80 2000 aut. Igår fick jag upp meddelandet " stanna snarast bromsfel" helt oförberett. Även "service av växellåda krävs "kom upp. Slog av bilen och den startade inte igen. Laddade upp batteriet till 12,75 volt och provade starta utan resultat. Plockade av minuspolen och testade att starta igen. Då gick den igång. Laddar nu 14.00 volt.

Kan det vara batteriet som spökade eller är det något annat jag bör kolla upp?
#1391458
Högst troligt att det är dåligt batteri. Det finns batteritestare numera som mäter hur bra eller dåligt batteriet är.
Men du kan ju börja själv med att kolla hur gammalt det är. En sifferkod, fyra siffror. Dom två första betyder året och dom två andra vilken vecka batteriet är tillverkat. Ett batteri tillverkat i dag (söndag ????) skulle vara märkt 2029. Alltså år 2020, vecka 29.
Det säger ju ändå inte hur bra eller dåligt batteriet är, men ger ändå en fingervisning. I någon sorts statistiskt "normalfall" kan man räkna att ett bilbatteri blir 8 - 10 år, men det finns många olika faktorer för att det inte stämmer. Det blir också en fingervisning.
Men börja med att låta en verkstad eller större bensinstation mäta upp batteriet. Vill du investera så finns mätarna på bl.a Biltema och kostar något över en femhundring. När och om du har en sådan mätare blir du populär bland jobbarkompisar och bland garagegrannarna.
#1391473
Tack för input. Jag ska försöka testa batteriet i morgon. Om batteiet är felet, borde inte bilen startat direkt när jag laddat upp batteriet ? För när batteriet var laddat, då försökte starta utan att det hände något. Det var ju när jag lyfte av ena batteripolen och gjorde en "reset" som bilen startade

Förresten 14.00 volt. Är det lite för låg laddning?
#1391486
Jo, den borde ha startat när spänningen kom åter, men spänningsfall kan ställa till en hel del knepigheter.

Dock, brukar ett dåligt batteri vanligen inte orsaka fel under färd. Det pekar på generatorn. Laddningen kan faktiskt fungera intermittent om det är dåliga kol, tex.

Vore felet batteriet när det händer under färd skulle det knappast gå att ladda igen, utan ha cell-ras eller liknande. Vara mer konsekvent än generatorn.

Men batteriet kan absolut inte uteslutas!
Kom felet när den var relativt nystartad är det en annan sak, mot om färden varat åtskilliga minuter. Nystartad så ökar chansen att det är batteriet.

14v när bilen går på tomgång låter ok.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
#1391488
Bild

Laddspänningen varierar ju med vad batteriet behöver för stunden. Men under 13,8 volt stannar inte spänningen i batteriet. Den går direkt ut till förbrukarna, lampor, fläktar, pumpar o.s.v. Och uppåt kanske regulatorn bryter vid 14.5 volt eller något däråt.
Du kanske lyckades "fylla på" med lite ny energi när du laddade och det räckte för det lilla. Men om du skulle behöva göra några kallstarter under kort tid kanske det hade visat sig att batteriet var dåligt? Nu vet jag ju inte tvärsäkert att ditt batteri skulle vara dåligt, så det är bara hypoteser från min sida. Men just vid konstiga felindikationer brukar bero på dåligt batteri. Och dåliga batterier är svåra att ladda fullt. Och samtidigt, batterier som inte är fulladdade bryts ner funktionsmässigt.
Bilagor
Voltmeter.JPG
Add description
Voltmeter.JPG (31.88 KiB) Visad 1319 gånger
#1391537
Rådlös skrev: sön 19 jul 2020, 15:12 .. Men börja med att låta en verkstad eller större bensinstation mäta upp batteriet. Vill du investera så finns mätarna på bl.a Biltema och kostar något över en femhundring.
Bortkastat.. har batteriets ålder passerat eller är nära 10 år så är det bättre att lägga dessa pengar på att köpa ett nytt fräscht batteri :-) Batterier är en förbrukningsvara!
Vill man kunna starta tryggt i extrem vinterkyla så bör batteriet inte vara mer än typ 5 år.
#1391553
Jag har inte märkt någon gång att bilen skulle protestera vid kallstarter. Men igår innan varningarna kom så körde jag dock bara några km innan det hände. Idag satte jag dit ett nytt batteri. Ska provköra i morgon. Inga fel på tomgång i alla fall. Om " stanna snarast" eller annat felmeddelande skulle dyka upp, hur långt kan jag köra med bilen? Är det okej att köra några km för att ta mig hem? Lite läskigt när allt i instrumenthuset går ner till noll, utom tankmätaren.
#1391584
Eftersom bromsvarningarna skulle komma pga sannolik strömbrist i ditt fall, så kommer du sannolikt bara några minuter till innan motorn stannar. Bilen tar väl ingen direkt skada, men du kan ju bli stående olämpligt, och du har ingen ABS eller Antisladd/spinn.
Men bromsen fungerar normalt i övrigt även om elektroniken stänger ner.
En provbromsning ska man ALLTID göra när bromsvarningar kommer, även om man starkt misstänker spänningsbrist.
Hydrualiska bromsfel är riktigt farligt. Så beter den sig inte som vanligt med en lite hårdare provbromsning ska man verkligen stanna genast. Krypköra sakta sakta om man inte kan stanna absolut omedelbart av god anledning. En hand på handbromsen som alternativ om fotbromsen går i botten.

Motorvarningar kan man generellt säga att den är ok att köra även lite längre sträckor om den går helt som vanligt.
Naturligtvis ska felet undersökas snarast efter.

Går motorn konstigt bör den undersökas snarast, men stanna på lämplig plats.

Oljevarning så ska motorn stängas av NU!
INGA UNDANTAG, utom möjligen tex på tågspår och livsfara...

Överhettning ska också motorn stängas av så snart det bara går. Helst NU!

Kommer flera olika varningar och/eller generarorvarning blir man snart stående pga strömbrist, som jag nämnde tidigare.
Hur långt man kommer beror på strömanvändande, batteriets kondition, osv.
#1391642
Har kört 3 mil idag. Inga konstigheter. När jag mäter på en jordpunkt framme i motorrummet och på pluspolen där framme så visar den 13,6 volt på tomgång. Låter väldigt lågt. Kan det vara så lågt för att batteriet är nytt och fulladdat? Ska jag prova att mäta direkt på generatorn? Där ska det väl vara betydligt högre volt?

PetePetrol: Varnades du någon gång att laddningen var för låg i infodisplayen? Mätte du någon gång batterispänningen när laddningen var dålig? Skulle vara intressant att veta.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]