Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andreas12
#1501029
jlu skrev:OK, tack, ja, mina fick ingen anmärkning men en kommentar, jag antar jag inte kommer undan med att bara rostskydda dem. Iallafall ena sidan var dålig. Precis, inget annat ser rostigt ut. Bara denna del. Var den svår att byta?
Har inte bytat mina än, tänkte ta det i helgen .
Fick hem dom igår .
Tror största problemet kan vara att skruvarna är fastrostade..men är dom 4 skruvarna man ser samt en m8 till bränslefilter så bör inte vara något jätteproblem..
Återkommer när jag fixat det.
Såg jag hade fel, dom håller inte länkarmen utan hela bakvagnen, borde vara mindre som rör sig vid bytet då den sitter på tre ställe till.
Ska göra jobbet på 4 pelarelyft så mitt största problem nu är var jag ska lyfta, domkraften på en sån lyft når inte ut till trösklarna och vill inte lyfta i bakvagnen när den ska lossas.
av jlu
#1501090
Toppen, då inväntar jag svar om hur det går. Själv har jag inte tillgång till nåt sånt, får nog göra bytet hos farsan, där finns iallafall garage och asfalterad uppfart. Jag har bara lutande grusuppfart. Jag ska försöka bara byta ena sidan. Funderar nästan på att chansa och rostskydda båda sidor och hoppas den klarar sig ett år till... Men har man fått en "bra att veta" så syns den väl nästa år också, så sannolikt kollar de noga då om man gjort nåt. Synd de inte kommenterat detta tidigare, då hade det vart enkelt att bara rostskydda dem.
av Andreas12
#1501102
jlu skrev:Toppen, då inväntar jag svar om hur det går. Själv har jag inte tillgång till nåt sånt, får nog göra bytet hos farsan, där finns iallafall garage och asfalterad uppfart. Jag har bara lutande grusuppfart. Jag ska försöka bara byta ena sidan. Funderar nästan på att chansa och rostskydda båda sidor och hoppas den klarar sig ett år till... Men har man fått en "bra att veta" så syns den väl nästa år också, så sannolikt kollar de noga då om man gjort nåt. Synd de inte kommenterat detta tidigare, då hade det vart enkelt att bara rostskydda dem.
Bes börjar ge bra o veta om det släpper flagor så inte säkert dom är katastrof, knacka runt på dom o se om dom är mjuka.
Har sett många v70 som ser värre ut än mina men gått igenom ändå.
Fick 2a på bromsklossar bak på min 740, där är 4 mm kvar på dom..så ja dom bedömmer olika och vissa är riktiga idioter.
av jlu
#1501127
han sa att den ena (minns ej vilken) börjar bli mjuk... Men... kan ju vara värt att roskskydda båda, kanske stannar det av nog mycket för att inte ge anmärkning... Bilen körs några hundra mil per år, max...
av Andreas12
#1501248
Nu är stöden bytade
Jobbet gjordes på golvet med pallbockar.
Verktyg 13,15,17 mm hylsa spärrhandtag
Hammare skyddsglasögon (kommer enormt med rost från stöden)
Gäller det höger sida har man även bränslefilter, tror det varit 10 mm hylsa men osäker då min redan var rund .
Delar förutom stöden man nog behöver är 8mm skruv 1, ca 40 mm lång.
st 1 m8 mutter
2 m8 större brickor .
1 clips bromsrör.
Bakre fäste är 17 mm dom två främre 15 mm.
Sitter m8 och håller plastskydd i bakkant, den håller även fäste till bromsrör på ovansidan.
Här var allt så rostigt så det gick inte o skruva av.
Knäckte loss det och böjde en plåtbit som jag sen länkade ihop fästet från bromsröret till stödet .
Inget trillar ner eller så när man lossar ett stöd så det var ett lätt jobb.
Tid ca 30 min med allt , detta dagen efter studentfest så är man lite vaken går det nog snabbare ;-)
Eftersom dom rostar även ovanifrån gissar jag det är utslängd tid att ens snygga till dom.
av jlu
#1501555
Toppen, tack för info. Finns det risk man drar av nån bult som går in i ett fäste som är kvar i bilen? Så man måste borra ur och jävlas? Det låter nästan som jag ska fullacka och rostskydda så gott det går och vänta på en tvåa om det är risk man drar av nån bult. Bytte du båda på 30 min totalt? Men tar det en timme för båda är det ju heller inget att bråka om. Men det är när det sitter fast eller nåt går av man brukar hamna i problem... Är det läge att spruta rostlösare och köra med mutterknack? Jag fick loss nästan varenda rostig och halvrunda bultar ur ett VW chassi från 1950 som stått i skogen sen 1961 när jag körde med round corner och en elektrisk mutterdragare från Jula för 300kr. Iofs var mutterknackaren slut efter det. Men i princip ingen gick av trots jag skruvade isär allt i molekyler.
av Andreas12
#1501571
jlu skrev:Toppen, tack för info. Finns det risk man drar av nån bult som går in i ett fäste som är kvar i bilen? Så man måste borra ur och jävlas? Det låter nästan som jag ska fullacka och rostskydda så gott det går och vänta på en tvåa om det är risk man drar av nån bult. Bytte du båda på 30 min totalt? Men tar det en timme för båda är det ju heller inget att bråka om. Men det är när det sitter fast eller nåt går av man brukar hamna i problem... Är det läge att spruta rostlösare och köra med mutterknack? Jag fick loss nästan varenda rostig och halvrunda bultar ur ett VW chassi från 1950 som stått i skogen sen 1961 när jag körde med round corner och en elektrisk mutterdragare från Jula för 300kr. Iofs var mutterknackaren slut efter det. Men i princip ingen gick av trots jag skruvade isär allt i molekyler.
Risk finns väl alltid men jag valde att inte använda knackare just pga risken, använde långt spärrhandtag och det var inga problem ..skruvarna är ganska rejäla .
Man kommer inte åt med rostlösare mer än dom små skruvarna , dom var ändå så förenade att det inte var lönt.
Dom stora skruvarna går upp i balkarna så dom är ganska skyddade från att rosta.
30 min per sida tog en stund att bocka o borra i ny plåt till bromsrörsfästet .
Var helt omöjligt att se att där en gång i tiden varit en mutter som höll fästet.
Det var bara en rostig klump.
Slipa rent och pensla på båtplast så bör det hålla rosten borta ett tag o då ser det jämnt ut så dom inte slår med hammaren var gång.
av jlu
#1516648
Har nu rostskyddat mina, knackat bort det jag kom åt, sån färg som binder lös rost och sen underredsmassa och rostskydd för hålrum där jag kom åt. Får se i vår om de släpper igenom den...

Jag köpte samma som till kupen med kantsö[…]

Köpråd

Finns flertalet V60CC lagerbilar som ryms inom din[…]

Nytt avgasrör B234F

Avgasröret sitter på plats, allt passad[…]

Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker trol[…]