Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1390332
1. Har sett att i USA monterar man filter för transmissionsoljan på returslangen kylare > vxl-låda. Någon som har erfarenhet av detta?

2.Enligt en del forum finns det en speciell procedur för att ansluta batteriet när det varit borttaget. Antagligen för att inte elektroniken skall få fnatt. Någon som vet mer om detta?

3. På US forum skriver man om att ta bort stop/neutral funktionen. Någon som vet något om detta?

4. Om jag skall byta till en begagnad låda, kan jag försöka hitta den senast möjliga lådan ( de första siffrorna/bokstäverna i tillv,nr )

En del lådor kunde växlas manuellt ( vet ej Volvos namn ). Är det samma låda, kan jag ta en sån?
Skall jag ta TCM som tillhörde lådan?

Har köpt bilen biligt pga växellådsproblem. Jag vet nästan inget om bilens historik, hur mycket kan jag få reda på genom Volvo eller bildelskedjorna?
#1397139
2. Tror jag sett på viss ställen att man rekommenderar att ha nyckeln i läge 2 när man ansluter batteriet. (Främst ifall det blir något fel så airbag skjuter) men i praktiken tror jag det inte spelar någon roll

3. Denna försvinner om bilen har senaste uppdateringen av växellådans mjukvara. Om du har problem med att du får ett ryck, som att lådan lägger i en växel när du kör iväg efter att ha stannat helt så indikerar det att funktionen är aktiv. Enkelt löst genom att be en verkstad uppdatera mjukvaran där de tar bort den.

Det är ingen skillnad på lådorna som kunde växlas manuellt (GearTronic), utan det var bara ett annat spakställ och mjukvara. Så du bör kunna använda en sådan låda så länge den passar din bil. Tyvärr har jag ingen koll på vilka årsmodeller och varianter som finns och passar din bil
TCM bör du kunna använda den du redan har, finns ingen anledning att byta så länge den fungerar.
#1397185
Jag fick lära mig att ha tändnyckeln i läge 2 på dom tidiga N bilarna p.g.a när man kopplar på batteriet så pajar inte klimatenheten (CCM).
Hände på en S80 där jag INTE hade i läge 2 aktiverad... ;-) .
Fanns en mjukvara till att ta bort neutralkontrollen på AW 55/50 lådorna, hette 30646691 vet inte om den finns längre..
#1397392
Angående så kallat "inline" filter: har hört en del positivt om det, och hade ett på min förra V70 (monterades på returslangen).
Filtret hade pappersinsats, och också en kraftig magnet för att fånga upp metallpartiklar.
Automatlådorna på dessa får ofta fel när solenoiderna drar åt sig massa metallpartiklar och börjar kärva.

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]