Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1390297
Bilen är en S80 -05 Four-C 19 500 mil.
Har oljud förmodligen höger sida under bilen. Ett klonk / knack ljud låter som något är löst. Hörs mest i skador i asfalten med skarpa kanter. Vägbulor hörs sällan. Har bytt brusten fjäder höger sida bak, gammal skada gravrost vid brottytan. Bytte även vänster som var hel till ny originaldel. Bägge stötdämparna bak är bytta till originalet Four-C. Bägge krängningshämmarstagen bytta, Biltema. Har tömt bagaget helt och haft bort kofångaren bak. Komplett främre och bakre ljuddämpare Volvo original bytt för ca 3 år bakåt i tiden. Upphängningarna är okej. Värmeplåtarnas fästen vid ljuddämparna åtgärdade. Klonket kvar.
Tacksam för alla tips.

Lennart
av MickeM
#1394422
Bussningarna till bakvagnens alla stag är kontrollerade? Några är lite svåra att se och kontrollera. Speciellt dom i subframen.

Stötdämparnas övre fästen?
Det är nog inte lika på Four-C, som en utan.

Krängningshämmarens bussningar?
(Inte stagen utan "lagringen" mot karrossen)
#1394510
Hej igen!

Tack för tipsen.
Bytte bägge övre fästen för stötdämparna bak.
Har tryckt in mellanlägg 2 st på gummifästet som håller krängningshämmaren, som sitter tvärs bak.
Var med bilen till en verkstad där två meckar har jobbat på Volvo i många år innan de öppnade eget.
De provkörde bilen och hörde obekant oljudet. Kunde inte säga var det var samt tittade under bilen på lyften, hittade inte eller såg något fel.
Flera tips uppskattas.

Lennart
av MickeM
#1394537
Du har tömt skuffen skriver du.
Inkl sidofacken ut mot skärmen?
Inget som "ramlat fram" och inte syns från luckan där i sidofacken?

Eller nått i metall liggande i reservhjulet?

Faktum är, att jag idag hörde ett ljud liknande det du skriver i min V70N och ägnade en del av förmiddagen åt det.
"Klock" vid mindre vassa gupp. Ganska tyst ljud.
Kunde höras somm"gnekande" om man LYFTE bilen bak. Inte när man gungade stående på draget.

Den hade stått nästan 2 veckor på gräs, och kördes senast i regn på grusväg.
Gnekandet visade sig komma ifrån fjädern höger bak. Jag smorde nedre varvet där den ligger mot nedre länkarmen, mest bara för att utesluta. = tyst.
Fjädern var väl lite rostig, men värre har jag sett.
Kombo av rost och smuts/grus, antar jag.
Aldrig varit med om liknande.
#1394548
Hej igen!

Har undersök dessa tomma utrymmen bakom de formpressade sidorna som var helt tomma, speciellt höger sida och det som skulle finnas där satt fast.
Har haft bort innerskärmen ”hjulhus H-sid” av plast för att se om något löst fanns där som spökar.
Säkert inget farligt problem men ”jädrigt irriterande”.
Sökning pågår vid ledig pensionärstid. :-)
Mera tips önskas med öppna armar.

Lennart
#1395223
Om det har bytts Backsensor någon gång typ nr 4 och om det finns något "hålutrymme" i anslutningen mellan stötfångaren o karossen så är där ett perfekt ställe där man alltid tappar något typ hylsa till spärrskaftet, skruvmejsel osv. Gjorde det på min tidigare V70 men vid DIM demonteringen.
Den ligger där än och kommer att ligga där för evigt. ;-)
Lycka till Lennart.
#1395256
Jag har vid några tillfällen själv legat i skuffen och lyssnat när frugan kört bilen. (Grusväg i skogen)

Då kan man höra bättre var det kommer ifrån.
Allt från hjullager till knackande.
Men man kanske måste vara ganska vig för att rymmas i en S80....

Tänker att det kanske går att koppla in[…]

Hylsan i vinkel vx

Ok,då tackar jag för svaren.

ljud vid generering

hör ett klickande/klonkade när man sl&au[…]

Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]