Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1390252
Gul varning, fyll på olja... Visst fan var det snålt, mindre än hälften kvar. Men lyckas inte se någon läcka.
Vevhus känns sådär, mycket svagt sug, men inget tryck ut ur oljepåfyllningshål eller kontrollstickeröret.
Vet inte hur gå vidare. Nöja sig med " diagnostiken" av vevhus och leta vidare? Hade kopplingen blivit sabbad direkt om packboxen läckte?
Hjälp :mad:
#1390258
aldrigstanna skrev: sön 12 jul 2020, 21:46 ..Hade kopplingen blivit sabbad direkt om packboxen läckte?
Det finns ett dräneringshål i botten av kopplingshuset, isåfall borde det droppa olja där. Kolla efter ett U-format urtag (ca 5-6mm i diameter) i kanten av aluminiumhuset runt kopplingen, hålet sitter där huset möter oljetråget tror jag. Det är i alla fall i lägsta punkten.
Blir det några pölar där bilen stått pakerad?
Blårök vid gasuppsläpp?
#1390282
Turbobilar som inte är nya drar olja om man trycker på gasen lite. Iaf min uppfattning av 3 olika turbo bilar. Kan köra som en kärring i flera månader. Men har man bråttom på landsväg/motorväg och använder hästarna så tar det bara ett par dagar innan den klagar på låg oljenivå.
#1390285
Modell? Motorbeteckning menar du?
Har den gått 17k mil är det ju dags att byta vevhusventilationen endå om det inte är gjort. Annars gör ett oljebyte och håll koll på nivån.
#1390325
Jag har en 2.5T.
Efter att vevhusventilationen rengjordes vid 16k mil började bilen dra 1 liter olja på 300 mil. Servicen gjordes för övrigt på volvoverkstad.

Efter att vevhusventilationen rengjordes vid 24k mil drog bilen 1,5 liter olja på 900 mil.

Jag skulle ordentligt kollat hur det ser ut i vevhusventilationen.
#1390326
valln skrev: mån 13 jul 2020, 10:25 Jag har en 2.5T.
Efter att vevhusventilationen rengjordes vid 16k mil började bilen dra 1 liter olja på 300 mil. Servicen gjordes för övrigt på volvoverkstad.

Efter att vevhusventilationen rengjordes vid 24k mil drog bilen 1,5 liter olja på 900 mil.

Jag skulle ordentligt kollat hur det ser ut i vevhusventilationen.
Så det blev värre efter rengöringen? :-o
#1390328
aldrigstanna skrev: sön 12 jul 2020, 21:46 Gul varning, fyll på olja... Visst fan var det snålt, mindre än hälften kvar. Men lyckas inte se någon läcka.
Vevhus känns sådär, mycket svagt sug, men inget tryck ut ur oljepåfyllningshål eller kontrollstickeröret.
Vet inte hur gå vidare. Nöja sig med " diagnostiken" av vevhus och leta vidare? Hade kopplingen blivit sabbad direkt om packboxen läckte?
Hjälp :mad:
Första frågan, hur mycket olja drar den?
#1390329
frippe64 skrev: mån 13 jul 2020, 10:36
aldrigstanna skrev: sön 12 jul 2020, 21:46 Gul varning, fyll på olja... Visst fan var det snålt, mindre än hälften kvar. Men lyckas inte se någon läcka.
Vevhus känns sådär, mycket svagt sug, men inget tryck ut ur oljepåfyllningshål eller kontrollstickeröret.
Vet inte hur gå vidare. Nöja sig med " diagnostiken" av vevhus och leta vidare? Hade kopplingen blivit sabbad direkt om packboxen läckte?
Hjälp :mad:
Första frågan, hur mycket olja drar den?
Nyligen köpt så svårt att säga. Låg lite över mitten vid köp. Efter 30 mil lite under och varning. Fick fylla på 4 dl för att komma till max. Har kört nu i 45 mil utan ny varning.

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]