Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1390147
Tjenare,

Har blivit med Volvo v70 2002 och har lite grejer att ta itu med. Den stora boven just nu är att ABS lampan lyser och jag lyckas inte koppla in min ELM27 OBD läsare. Den verkar inte klara av att koppla till ECU. Verkar vara ett vanligt fel, någon som vet om det går att lösa?

Sen hade jag av alla hjulen här om dagen för att inspektera skicket överallt och märkte att vänster bromsskiva bak är rostig och jävlig på ett sätt som får mig att tro att den bromsen inte tar över huvud taget. Kan det ha något med ABS lampan att göra? Att den känner att det inte är någon bromsverkan vänster bak?

Tacksam för hjälp:)

Skickat från min Mi 9T via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Hasse53
#1390164
Köp Biltemas felkodläsare för V70N nr. 15-1369 för en tusenlapp. Den läser Volvospecifika felkoder i hela bilen, ELM 27 läser bara standardfelkoder för motorn såvitt jag vet(när den fungerar).
När det gäller ABS fel är nog sprucken kuggkrans vänster fram vanligast, men fråga inte varför. Sen kan man ha osis så att det är fel på DIM(huvudinstrumentet) och då blir det jobbigare.
Ihoprostade bromsok är standard på äldre bilar, speciellt bak och tillkommer gör ihoprostade handbromswirar och så vidare...
#1390176
Hasse53 skrev:Köp Biltemas felkodläsare för V70N nr. 15-1369 för en tusenlapp. Den läser Volvospecifika felkoder i hela bilen, ELM 27 läser bara standardfelkoder för motorn såvitt jag vet(när den fungerar).
När det gäller ABS fel är nog sprucken kuggkrans vänster fram vanligast, men fråga inte varför. Sen kan man ha osis så att det är fel på DIM(huvudinstrumentet) och då blir det jobbigare.
Ihoprostade bromsok är standard på äldre bilar, speciellt bak och tillkommer gör ihoprostade handbromswirar och så vidare...
Tack för tipsen! Köpte bilen billigt så försöker att hålla budgeten tajt:)
Ska ta en kik på vänster fram om man ser något och se om jag kan få loss bromsen vänster bak. Tar gärna emot fler idéer om någon annan har något

Skickat från min Mi 9T via Tapatalk

#1390186
frippe64 skrev:Vill du hålla budgeten tajt så läser du ut felkoden istället för att börja byta delar hej vilt.
Jo men när felkodläsaren är halva bilens värde så lever jag hellre med en lysande ABS lampa i såna fall. Saker som en sprucken kuggkrans kan man ju se på delen så att man vet om den är trasig eller inte:)

Skickat från min Mi 9T via Tapatalk

Användarvisningsbild
av vetten
#1390194
Jag skulle nog börja med att fixa bakbromsarna behöver ju inte bli så dyrt med biltemas grejor sen är det ju en ren säkerhetsgrej att alla bromsar funkar så att det går att stanna i tid om något skulle hända! Jag skulle aldrig tumma på säkerheten där.
#1390195
vetten skrev:Jag skulle nog börja med att fixa bakbromsarna behöver ju inte bli så dyrt med biltemas grejor sen är det ju en ren säkerhetsgrej att alla bromsar funkar så att det går att stanna i tid om något skulle hända! Jag skulle aldrig tumma på säkerheten där.
Yes jag ska ta och undersöka det direkt:)

Skickat från min Mi 9T via Tapatalk

av MickeM
#1390198
Kuggkransarna ser man bara man vrider hjulet och tittar in mot yttre drivknuten.
Knuffa bilen bakåt och kolla kransen hela varvet på BÅDA sidorna fram. Dom rostar lika mycket båda två. Det är enkelt och gratis kontroll.

Ser du inget fel är felkoder nästa steg för ABS
En ELM fungerar inte till annat än motorn i bästa fall, som sagt.

Och nej, så sofistikerad att den känner av att ett hjul inte tar, är inte ABS, MEN, i teorin skulle luft i bromsarna skapa olila tryck i kretsarna med lysande lampa som följd. Men det skulle du känna i pedalen, tycker jag.
Svampig, liksom och inte fast.
#1390205
MickeM skrev:Kuggkransarna ser man bara man vrider hjulet och tittar in mot yttre drivknuten.
Knuffa bilen bakåt och kolla kransen hela varvet på BÅDA sidorna fram. Dom rostar lika mycket båda två. Det är enkelt och gratis kontroll.

Ser du inget fel är felkoder nästa steg för ABS
En ELM fungerar inte till annat än motorn i bästa fall, som sagt.

Och nej, så sofistikerad att den känner av att ett hjul inte tar, är inte ABS, MEN, i teorin skulle luft i bromsarna skapa olila tryck i kretsarna med lysande lampa som följd. Men det skulle du känna i pedalen, tycker jag.
Svampig, liksom och inte fast.
Tack för tipset! Var nere och kollade kransarna och såg inga sprickor men de är ju rostiga och goa.

Bromspedalen känns som den ska tycker jag så jag misstänker ingen luft i systemet:)

Skickat från min Mi 9T via Tapatalk

Volvo v60 2022 plåtskada

Hade det varit min bil hade jag inte varit nö[…]

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]