Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tybbe
#1389267
Hej jag undrar en lite sak kan man ha en minimal spricka i blocket och ändå ha bra komp prov på alla burkar och att den inte drar olja eller kylväska och fina tändstift. Och vad skulle man ta sig till om verkstaden man lämnat in bilen till som i mitt fall renovering av toppen och bytt topplockspackning m,m och man åker till annan verkstad och dom ser brister som denna andra verkstaden missat blir det ARN då eller ?????
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1389282
Spräckt block eller foder ger i princip samma symptom som kass packning. Så det är väldigt svårt att avgöra utan att plocka isär motorn och kolla. Sen beror det ju på vilken sorts topplockspackning man har. En MLS-packning läker om den inte monteras rätt. Samma sak med en vanlig packning med för den delen, men dem brukar inte vara lika känsliga.

Hur har verkstad #2 kommit fram till att det är en spricka?
av Tybbe
#1389297
Det är jag själv som misstänker spricka i blocket men det skulle dom ha sett. Jag och en kompis kopplade upp bilen på en Volvo vida dator och då såg vi att motorn misstände vid 1 cylinder på högre varv och nu är det bytt både tändspole och även spridare på 1:än cylinder. Vi får se hur den går framöver den hackar lite på högre varv men det första orsaken var att det gick på 4 burkar och en bränd avgasventil. Och då blev det en renovering av toppen men ny packning och kamrem m.m.m. Och jag har givetvis börjar leta andra bilarföre jag tog beslutet av renova motor eftersom jag inte hittade något bättre bil. Men samtidigt som den går lite dåligt ibland så kan helt plötsligt blinkers att sluta att funka men den här bra i övrigt och förbrukningen har minskat. Men annars så går den bra och är pigg m.m men just dom här ryckningar i 90 -100 km/h och den har varit lite svår startad när den är varm ibland.
av Tybbe
#1389469
Hej det är bytt nya tändstift och tändmodulen på cylinder 1 och nu blir det även att byta en spridare på cylinder 1. Men blir det inte bättre så måste jag åberopa att dom för börja riva motorn igen för den ska väl gå bättre efter en sådan här omfattande renovering av toppen m,m,m. Men dom har även gjort komprov på alla 5 burkar som såg bra ut men jag är fortfarande misstänksam att dom har missat tex kanske en liten spricka i blocket eller i någon golv. Men då skulle det väl synas på kompprovet m,m ??? Är tacksam för alla tipps om detta m,m ????
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1389483
Om det inte syns på kompressionsprov, om den inte blandar olja / vatten, onormalt högt tryck i kylsystemet eller att det ryker av den och det ändå skulle vara en spricka så är den så liten att den är extremt svår att hitta. Då lär man antingen provtrycka eller tvätta blocket och köra med sprickindikering. Men då är det tal om såna pengar att det i regel inte är värt det då det blir tal om att montera ner motorn i sina minsta beståndsdelar.

Men för att återgå till det jag skrev i mitt förra svar: ok, så stift och spole är bytt, men är kablaget till spolarna kollat? Dem går sönder med tiden och är det dåligt kommer inte spolarna att fungera som dem ska.
Är kamremmen rätt monterad när man satte ihop motorn?
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1389501
Jag har läst TS tidigare trådar och ingenstans står det att bränsletrycket är kollat. En T5:a -06 har ju ett mer komplicerat bränslesystem än en vanlig V70N och detta har ju orsakat problem tidigare. Bränslepumpen är varvtalsstyrd från en tryckgivare på fuelrailen. Strömmen till bränslepumpen "doseras" av en enhet benämnd PEM som sitter i skiten vid höger bakre hjulhus. Vägsalt och korrosion orsakar kontaktproblem vilket gör att bränslepumpen inte fungerar som den skall. En ombyggnadssats finns för att flytta in PEM in i bilen under baksätet för en mer skyddad miljö, kanske är detta redan gjort eller inte... Jag tycker att en koll av bränsletrycket bör ingå i felsökningen!

/Hasse
Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?