Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1390529
Som svar din ursprungliga fråga ,kan man testa AC

Prestanda kan provas på följande sätt:

Förutsättningar: Motorhuv stängd
Dörrar och fönster stängda.
Starta motor. varvtalet 1500r/min.

Temperaturreglaget / en på full kyla.
Luftdistrubitionsväljare i läge ventilation
Recirkulationsknappen i läge ON
Fläkthastighetsväljaren på 50%

Placera termometer vid mittre panelmunstyckena
Låt systemet stabilisera sig under 8 min.

När yttertemperaturen mätt framför vagn är 20°C ska avgående luft inne vara 6-9 °C.
Vid 30°C ska avgående luft vara 10-13°C

Köpa ny utetempsensor skulle vara lättast på närmaste Volvo ÅF.
#1390548
Hej det ska blåsa c:a 12 grader + vid full kyla och vreden på blått och vid ett varv på 2000 v/prm och man måste väl ha en lös termometer. Och man ska tydligen stå still med bilen och varva den på 2000 v/prm och då ska det blåsa c:a 12 + .
#1390611
Bra idé. (ska testa)
Med vreden på full kyla borde det bli ca 15°C kallare blås än ute temp.
(men att sitta 8 minuter med 1500rpm. kändes lång tid - vad skulle det tillföra?)

Bara luften är kallare än ute finns en "kyl effekt"

Röda lysdioden är bara något till larmet (inte solindikator? - den ser ut på annat sätt?)
#1508445
Får lyfta ämnet igen - eftersom problemet kvarstår. Eftersom problemet med kylning eller ej från AC-n - inte går att återskapa, är det osäkert när en lösning hittats.

Just nu är det tydligt att utetempgivaren och AC:n har en koppling. Det har konstant varit 20-25 grader. När ute tempmätaren visar ett gradtal (oavsett vad) verkar ACn kyla konstant. (Den kan visa +24gtader eller - 35 - för en stund sedan visade den 0grader och varning för halka lyste...)
Men när displayen visar "--" kommer ingen kyla.
Har försökt läsa felkoder (Men misslyckades )
Om bilen står ett tag verkar gradtalet oftast komma tillbaka- efter jag kört en stund (försvinner både gradtal och kyla.) kylan kan återkomma en kvart senare - en stund - under körning.
Även om vreden vrids till ett minimum av grader kommer inte kylan tillbaka.
Finns någon bra instruktion som visar hur klädseln på dörren tas bort?
Befinner oss just nu i Göteborg - svettigt...
#1508504
Albireo skrev: fre 12 aug 2022, 17:36 ..Men när displayen visar "--" kommer ingen kyla.
En bekant (som råkade vara SAAB-ägare) klagade högljutt på att när utetempgivaren gick sönder så att bilen trodde att det var +50C ute så slutade värmen att fungera. Detta är konsekvensen av att alla enheter på CAN-bussarna kommer åt all information.. Det bli enkelt att lägga till skyddsfunktioner men man skapar nya beroenden så att en trasig givare skapar helt oväntade följdfel..
Förmodligen har man lagt till mjukvara som ska skydda kompressorn genom att vägra köra den i extremkyla. Ingen tempgivarsignal - ingen kyla :-)
#1508628
Idag blev analysen
- varmt ute
- tempvreden på blått
- ute tempmätaren --- (streck)
Nu fungerade ACn hela rundan (på 10-15 minuter)
Under bilen rann kondensvatten. (Dvs ACn fungerade hela rundan) trots --- på ute tempmätaren.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]