Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1390323
Jag ringde till Bengt Jalnäs och han kommer att hjälpa mig efter semestern. Min erfarenhet hittills är att försöka konvertera BI-fuel till bensin stöter på svårigheter hela tiden. Två Volvo-verkstäder har tillfrågats om vilka åtgärder som måste vidtas och kostnaderna för dessa. 3 veckor har gått och inga svar . Min erfarenhet är att det är enklare att "fixa" gassystemet, om man kan får tag på en verkstad och gastekniker som inte kostar skjortan. Skall en märkesverkstad anlitas så kostar konvertering eller att laga gassystemet ungefär lika mycket skulle jag tro. Exakta summor har jag ej lyckats finna. Då måste detta vägas mot bilens värde. En säker summa är att jag vid varje besiktning måste frilägga gastanken för 3000 kr på en märkesverkstad. Försök hitta en besiktningsman med rättigheter att utfärda ett intyg på 15 månader och som är billigare än 3000 kr. Ni som själva kan frilägga tanken kan jag bara gratulera. Jag har tur som bor nära "tipset" om Bengt. Tack kievY och tack ni andra för synpunkterna. Detta har definitivt hjälpt mig att ta beslut i mitt vacklande hit och dit. När bilen är reparerad så återkommer jag med resultatet och kostnaderna.
#1430919
Jag lovade att återkomma och berätta vad som hänt. Corona-pandemin löste det första problemet med besiktningsdatum när vi fick 7 månader respit. Under tiden har jag kört på bensin och det funkar (27 l i tanken). I januari besiktade jag bilen och den var felfri förutom gasdriften. Fick bilen underkänd, då gasen måste fungera. Idag den 18 februari har Mechanum (Volvoverkstad) plomberat tankningsröret och kopplat bort något annat som har med gasdriften att göra. Gastanken finns dock kvar. Kostnad ca 5000 kr. Nu skall jag beställa tid för registreringsesiktning och därefter efterkontroll, beräknad kostnad 2000 kr. Jag räknar med att få bilen registrerad som bensinbil och därmed dubbel fordonsskatt. Eftersom bilen är en -03 (hösten -02) så blir tanken för gammal om ett par år. Jag slipper kostnaden för att frilägga gastanken vid besiktningar och jag slipper jaga verkstäder med "gaskompetens". För 7000 kr har jag nu fått en bil med bensindrift och jag har kontroll på skicket (ganska bra). Och nu får "min" verkstadskille (ej Volvo) ta hand om bilen tills det är dags att pensionera den. Motorn har gått 24000 mil och det finns inga rostskador på bilen (galvaniserat plåt). Jag känner mig nöjd med konverteringen, /Dinogubben

Jeg er nok ganske sikker på at jeg bare er o[…]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]