- fre 19 feb 2021, 00:05
#1430919
Jag lovade att återkomma och berätta vad som hänt. Corona-pandemin löste det första problemet med besiktningsdatum när vi fick 7 månader respit. Under tiden har jag kört på bensin och det funkar (27 l i tanken). I januari besiktade jag bilen och den var felfri förutom gasdriften. Fick bilen underkänd, då gasen måste fungera. Idag den 18 februari har Mechanum (Volvoverkstad) plomberat tankningsröret och kopplat bort något annat som har med gasdriften att göra. Gastanken finns dock kvar. Kostnad ca 5000 kr. Nu skall jag beställa tid för registreringsesiktning och därefter efterkontroll, beräknad kostnad 2000 kr. Jag räknar med att få bilen registrerad som bensinbil och därmed dubbel fordonsskatt. Eftersom bilen är en -03 (hösten -02) så blir tanken för gammal om ett par år. Jag slipper kostnaden för att frilägga gastanken vid besiktningar och jag slipper jaga verkstäder med "gaskompetens". För 7000 kr har jag nu fått en bil med bensindrift och jag har kontroll på skicket (ganska bra). Och nu får "min" verkstadskille (ej Volvo) ta hand om bilen tills det är dags att pensionera den. Motorn har gått 24000 mil och det finns inga rostskador på bilen (galvaniserat plåt). Jag känner mig nöjd med konverteringen, /Dinogubben