Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tybbe
#1385699
Hej jag har nyligen renoverat toppen på bilen p,g,a legage från topplockspackning med planing av toppen och slipade ventiler och ny kamrem med vattenpump m.m.m men nu märker jag att bilen går lite ryckigt på framförallt på landsvägen och även i stan lite. Men vad kan detta berå på behövs det kanske en uppdatering av mjukvaran efter en så omfattande renoveringar kanske något med täningen eller bränslet ???? V70 t5 06
av vjohnj
#1385718
Går den lika ryckigt med ac kompressor avstängd? För ett stort spel kan kännas som ett ltet hugg när den kopplar in
av Tybbe
#1385776
Hej det är ny bytt olja och oljefiltret och kamrem med vattenpump och renoverad topp med ny topplockspackning p,g,a ett litet lagage från toppackningen som hade blivit lite mer och tillslut så blev det en bränd avgasventilen. Men den går lika småryckit med ac på som utan på och det sitter ett lite större avgassystem på den från bsr och man hör lite hur den bludrar på lite gaspådrag vid stillastående när motorn är varm men den bludrar inte något när den är kall. Kan det vara något med tändningen eller bränslet?????
av Tybbe
#1387204
Hej nu har verkstaden fått fram en felkod på en tändspole och nu är det bytt och bilen går bättre men inte riktigt hundra än. Bränslefilter är bytt i fjol och även nytt luftfilter ska köra bilen 30-40 mil för att känna efter lite och sedan kanske ta kontakt med dom igen. Eller så funderar jag kanske att åka till Volvo be dom uppdateringar av mjukvaran eftersom dom har tagit lös så mycket delar m.m. Eller vad tror ni det kan vara att den små rycker lite ibland och det är inte acceptabelt kompressor det har jag kollat
av Tybbe
#1387483
Hej nu har jag sett på min kompis vida dator att cylinder 1 fortfarande misständer lite på högre varvtal trots att det är bytt tändspole på just 1 cylinder vad kan det då vara och alla stift är bytta ????
av MickeM
#1387542
Det krävs fyra saker för att det ska tända.
Bränsle
Syre
Kompression
Gnista

Spridaren är fullt möjlig felorsak.

Syre skulle inte blockeras till en specifik cyl.

Kompressionsfel brukar yttta sig värst på lägre varv.

Jag måste säga att gnistan är absolut vanligaste anledningen till misständningar på en specifik cyl. Dvs när det inte är slumpvis.
Men med nya stift och tändspole, så återstår kablaget till tändspolen.

Intressant vore ju ändå att skifta plats på 1ans och 2ans tändspole tex, få se om felet flyttar sig..
Eller i alla fall cyl efter i tändföljden.

Vakuumproblem leder ofta till misständningar, men då slumpvis. Om, inte vakuumläckan är väldigt nära en specifik cyl.

Vevaxelsensor ev full i magnetisk smuts är ju lätt att kolla, men känns inte särskilt sannolikt.
av Tybbe
#1388343
Hej igen när min bil börjar gå lite ryckigt och ojämnt känns ibland som att den går på 4 burkar c:1- 2 minuter och sedan går den normalt igen men då helt plötsligt börjar klinkers att sluta funka och ibland funkar inte centrallåset med larmet men vad har detta med den ryckiga gången att göra ?????.

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]