Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1271738
Oj!
Få se om du får ur axeln utan att plasthuset spricker.....
Lyckas du, så smörj frikostigt med marinfett. Det tål saltvatten.
Speciellt i röret för axeln, så vatten och smuts hålls ute.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1271741
OK, marinfett ska det vara, alltså? Jag funderade just på vad som kunde fungera. Har vitt litiumfett hemma.

Ja, nu bankar jag med en hammare på muttern som höll torkararmen. Och håller tummarna för att en axel vill komma ut.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1271783
Den där axeln sitter som fastgjuten. :-( Men jag har fortfarande länkaget kvar på axeln. Jag har lyckats flytta alltihop ca 5 mm och då har jag bankat jättemycket och kört med WD-40. Skulle jag ha tagit bort länkaget först, innan jag bankade på axeln?
av MickeM
#1271797
Lithiumfett är inte dåligt.
Marinfett är bara väldigt bra på att hantera vägsalt.

Om jag nu minns rätt tog jag bort länkaget, så jag kunde vrida axeln lite medan man försökte knacka, upp igenom plaströret.

Knacka - vrid- knacka- vrid- osv......

Knacka tillbaka lite och smörj emellanåt.
Nyttja den rörelse som finns som blir större och större.
Driv inte bara åt samma håll hela tiden.

Tänk på att det ska kunna sitta en mutter i toppen igen sen.
Var rätt om gängan, splinsen och hålet för spolarmunstycket.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1271814
Tack så mycket för er hjälp!

Jag fick loss axeln och lät länkaget sitta, eftersom det satt fast på axeln. Jag har provkört också och torkaren går som den ska nu. Imorgon blir det montage av panelen, för nu är det för mörkt ute.

När jag hamrade på axeln tidigare kom en o-ring och en plastbussning upp, i änden där torkararmen ska sitta. Jag lyckades inte få tillbaka bussningen på axeln vid ihopsättandet, men det verkar fungera ändå.
av ThomasNygards
#1377680
Gjorde denna operation på min 06:a idag. Trögt att få ur axeln men det gick efter några bestämda knackningar. Slipad, tvättad och infettad så torkar den fint igen!

Knepigt att det kom en ny modell på torkarmotorn till v70 men detta problem kvarstod.

Bussningen skall bara tryckas dit efter o-ringen med flänsen utåt.
av ThomasNygards
#1377773
vetten skrev:
Den videon inspirerande mig till att fixa felet! Men de nyare modellen skiljer sig lite. Verkar vara en bussning längst ut som kärvade på min och inte längre in som i videon. Och det där plasthöjet går inte att få av längre för det ser ut att sitta ihop med hela huset.
Det syndes att någon försökt få av det på min men misslyckats. Men annars är det i princip samma.
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26

Karossen. Lyckades kalibrera lägesgivarna ef[…]

Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]