Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonasduvby
#1220647
hej! gammalt inlägg men ser om jag kan få hjälp här.
Har nu bytt ut kugghjulet till ett nytt och det fungerar fint.
Men hur "räknar" jag ut hur axeln skall sitt? Jag råkade flytta lite på axeln när jag återmonterade och kommer nu inte ihåg hur det satt... :roll:
av MickeM
#1220751
Du får bara ihop den på ett vis.
Kanske inte riktigt i parkeringsläget, men man ska ju ändå ALLTID köra nått svep INNAN torkararmen monteras. Då kvittar läget du monterar ihop den.

Vore jag du, skulle jag dra ur axeln och fetta in den rejält.
Annars är snart nya kugghjulet kass också.
Kärvar troligen.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1269623
Sällar mig till skaran av Volvo-ägare med bakrutetorkare som inte fungerar bra.

Torkaren har hemmaläge till vänster och behöver en putt när den ska vända i högerläge.

Tidigare var hemmaläget till höger, men efter att torkararmen blev stulen för några år sedan så blev vänster det nya hemmaläget när Bilia monterat ny torkararm.

Man hör hur det tickar när armen försöker vända i högerläge.

Har demonterat allt så att motorn är ute. Torkararmen satt som berget, trots att den byttes för några år sedan av Bilia, så jag har smörjt upp kring axeln.

Jag funderar på om det ändå är axeln som är problemet? Eller om det är något inne i motorn?
Detta med att hemmaläget var ändrat efter verkstadens byte av torkararmen känns lite märkligt. Men jag vet ju inte vad som händer i motorn.

Bilia ska ha över 4000 kr för att fixa detta och nu när allt ändå är demonterat så känns det lite som att ge upp på målsnöret att sätta ihop allt igen utan att det fungerar.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1269650
Allinug skrev: sön 16 sep 2018, 15:16 Sällar mig till skaran av Volvo-ägare med bakrutetorkare som inte fungerar bra.

Torkaren har hemmaläge till vänster och behöver en putt när den ska vända i högerläge.

Tidigare var hemmaläget till höger, men efter att torkararmen blev stulen för några år sedan så blev vänster det nya hemmaläget när Bilia monterat ny torkararm.

Man hör hur det tickar när armen försöker vända i högerläge.

Har demonterat allt så att motorn är ute. Torkararmen satt som berget, trots att den byttes för några år sedan av Bilia, så jag har smörjt upp kring axeln.

Jag funderar på om det ändå är axeln som är problemet? Eller om det är något inne i motorn?
Detta med att hemmaläget var ändrat efter verkstadens byte av torkararmen känns lite märkligt. Men jag vet ju inte vad som händer i motorn.

Bilia ska ha över 4000 kr för att fixa detta och nu när allt ändå är demonterat så känns det lite som att ge upp på målsnöret att sätta ihop allt igen utan att det fungerar.
Om motorn går har du förmodligen samma problem som flera av oss här haft. Axeln har gått för trögt så att kuggarna i mekanismen slitits sönder. Har du pressat ut axeln och smort borde du kunna inspektera kuggarna också.

Viloläget bytte sida med faceliften eller nåt sånt.
av MickeM
#1269690
Ja, vid 2005 byttes håll för viloläget.
Men det går troligen att byta torkarmotor hursomhelst, (eftersom att jag sett flera åt fel håll) men man måste ha en arm för parkeringsläget i fråga.
Annars ser det fånigt ut.

Om den står och "kuggar" när den ska vända är plastkugghjulet sönder.
Inget snack.

Jag har sett nya kompletta baktorkarmotorer för relativt humana pengar på div bildelssajter.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1269703
Hmm, den axel som jag smörjt är den pinnen som torkararmen sitter på. Men jag har inte öppnat motorn, bara tagit loss den. Det kanske är inuti som det ska smörjas?

Men det låter som att man ska öppna och kolla plastkuggen.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1269712
Allinug skrev: sön 16 sep 2018, 21:19 Hmm, den axel som jag smörjt är den pinnen som torkararmen sitter på. Men jag har inte öppnat motorn, bara tagit loss den. Det kanske är inuti som det ska smörjas?

Men det låter som att man ska öppna och kolla plastkuggen.
Har du smort utanpå har det ingen större effekt. Du måste ta ur axeln för att smörja de rörliga delarna och för att göra det behöver du ta isär motorn. Det är ganska snabbt gjort.

Nytt kugghjul köpte jag på Ebay. Längre bak i den här tråden erbjuder sig en medlem att 3D printa kugghjul mot en mindre peng.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1271724
Hur får jag loss kontakten som sitter med plastnit på ”torkarmotorlocket”?
[attachment=0]1592EC31-B9A0-4EAA-9A36-6BEEFB7C40FA.jpeg[/attachment
Bilagor
1592EC31-B9A0-4EAA-9A36-6BEEFB7C40FA.jpeg
1592EC31-B9A0-4EAA-9A36-6BEEFB7C40FA.jpeg (361.82 KiB) Visad 606 gånger
Användarvisningsbild
av Allinug
#1271736
Jag fick loss kontakten. Den sitter på ett spår.

Wow! Ett under att något rör sig överhuvudtaget i denna torkarmotor!
4F3E5A20-08DC-425C-ADB5-246502C4DA12.jpeg
4F3E5A20-08DC-425C-ADB5-246502C4DA12.jpeg (421.95 KiB) Visad 603 gånger
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 26

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]