Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jopen
#859976
Jomen slangen är ju lätt att ta lös. Bakplåten verkar ju inte komma lös om man inte får bort själva nippeln...
EDIT:
Verkar som om den går rakt igenom.
Bilagor
$_57 (1).JPG
$_57 (1).JPG (172.18 KiB) Visad 1102 gånger
av Ribar
#860000
Ah, nu fattar jag vad du menar. Jag lät den helt sonika sitta kvar. Bakplåten går att ta bort och då följer allting med. Pinnen du ser på din. bild är ju genomgående och kanske kärvar lite. Om jag inte minns fel så tog jag bara bort alla torx på baksidan och vickade lite samtidigt som jag roterade plåten lite runt spolarrörets axel. .

Kolla bilden på ebaylinken som PeterT länkade till så ser du att pinnen sitter kvar.
av davveh
#938533
Hade idag isär min torkarmotor. Den gick runt med hjälp men fastnade gärna mitt på innan.
Tog isär allt, axeln lossnade fint, smörjde och satte ihop. Nu är den stendöd!
Jag har 11,7v fram i kontakten och på de tre blecken under de vita plastkugghjulet har jag också 11,7v på alla tre. Men de händer inget när jag sätter på plastkugghjulet?!

Hur går jag vidare? Själva elmotorn öppnade jag inte..
av kniifen
#1028244
Har plockat isär min med i dag då den vägrat fugera något år nu. Men jag har en annan modell mot dom som syns på bilderna här.Bild
Metall hus i stället för plast. Tyckte att plast hjulet ser okej ut. Ska bara försöka få ur axeln, blir nog att ta med den till jobbet och köra i pressen då den sitter som bara den. Satt en gummi bussning mellan rutan och axeln och jä...r vad skit det var där när jag till slut fick bort den. Satt fast på axeln. Inte undra på att det kärvar ihop efter ett tag. Bilen i fråga är en V70N-00 2.4T. Någon som vet vad för motor jag har?
av kniifen
#1028479
kniifen skrev:Har plockat isär min med i dag då den vägrat fugera något år nu. Men jag har en annan modell mot dom som syns på bilderna här.Bild
Metall hus i stället för plast. Tyckte att plast hjulet ser okej ut. Ska bara försöka få ur axeln, blir nog att ta med den till jobbet och köra i pressen då den sitter som bara den. Satt en gummi bussning mellan rutan och axeln och jä...r vad skit det var där när jag till slut fick bort den. Satt fast på axeln. Inte undra på att det kärvar ihop efter ett tag. Bilen i fråga är en V70N-00 2.4T. Någon som vet vad för motor jag har?
Det gick som det gick. Efter 6 tons tryck och en smäll så blev det skrot av huset men axeln rörde sig inte en mm. Så är det någon som är intresserad av motor och plast kuggen som jag tror är ok så kan ni höra av er så kommer vi överens om pris.
av Zuckuss
#1085406
SUCK - imagehost verkar vara skum

XC70 -07, samma problem - torkaren satt fast.

Efter felsökning så kunde jag konstatera att motorn fungerade och det troligaste felet var att axeln kärvade, provade att knacka bända och spraysa rostlösare. Efter att ha lusläst denna tråd gick jag med bestämda steg ut i garaget igen, nu j*vlar ska axeln ut och knäcker jag nått så får det väl vara så. Och jag knäckte något, höjer ett litet varningens finger för steget "knacka ut axeln" - inte för att det som står i denna tråd inte stämmer utan för att om möjligt ge tips på vad som kan gå fel.

Nedanstående förutsätter att du har hängt med i tidigare steg och tips i denna tråd.

STEG 1 - skruva på muttern
Axeln ska alltså knackas ur genom motorn - på bilden har jag skruvat på muttern för att använda en hylsa ovanpå. Täcker du knacka direkt på muttern så skruva upp den så att gängorna på axeln skyddas.
Bild

STEG 2 -
Axeln rör på sig - du får alltså med hela paketet ut.
Bild

STEG 3 - Failure
Axelhuset (i plast) spricker - i detta läget fattar jag inte varför men....
Bild

STEG 4 - Varför sprack axelhuset?
På axeln sitter 2 bussningar i metall, troligen pressade i plasten - om de (som i mitt fall uppenbarligen) rostat fast på axeln så driver du axeln med denna bussning ner i plasten som spricker.
Bild
Bild

Har ingen lösning på problemet - vill bara dela med mig av info.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1091373
Nu har jag återupplivat min torkarmotor med en rejäl dos fett och ett 3D-printat kugghjul. Tog en stund och lite bankande men inte allt för mycket så jag gjorde det nog i tid.

Armen bytte visst vilosida på kuppen. Jag klagar inte men det var inte avsiktligt :-)
av morre73
#1166670
Ribar skrev:Jag har gjort en 3dmodell som jag printat ut. Det fungerar klockrent än så länge.

BildBild
Hej,
Gammalt inlägg, men du råkar inte ha CAD-filen att dela? Endera som nått CAD-format eller stl-format?

/Pär
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1166721
SBergdahl skrev:Nu har jag återupplivat min torkarmotor med en rejäl dos fett och ett 3D-printat kugghjul. Tog en stund och lite bankande men inte allt för mycket så jag gjorde det nog i tid.

Armen bytte visst vilosida på kuppen. Jag klagar inte men det var inte avsiktligt :-)
Motorn tuggar fortfarande på fint efter vintern med det 3D-printade kugghjulet. :-)-)
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 26

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?