- ons 03 jun 2020, 14:21
#1383078
Annan tråd!: viewtopic.php?f=19&t=48101
"Hej!
Min låda började krångla häromdagen...låg i ca 95km på farthållaren utan belastning när de helt plötsligt ryckte till i bilen...en triangel kom upp i displayen och växellåda service omgående eller va de stod kom upp...ja körde vidare försiktigt och när jag skulle bromsa inför nästa korsning...släppte gasen o började rulla som vanligt..då small de till o den växla hårt o konstigt som fan neråt...??
Jag kollade oljenivån och fyllde lite grann..
De kom upp felkoder som jag läste av o nollade...
Och bilen går okej i manuella läget..möjligtvis lite mycket slir iväg på ettan..
Någon som har några tips eller va dom tror kan va fel?????
Mottages tacksamt!!
Bilen är en v70n T5-01 med uppgraderad programvara av autotech som har gått snart 20k..lådan är sköljd av mig med Castrol Transmax E för inte så länge sen...gått ca 1000mil efter!!
Föregående ägare påstod att han bytt lamell?? (lämnat in på nåt ställe i kumla-trakten som renovera)i den lådan..kan man det?
MVH Klas."
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Jag har erfarit ungefär samma problem som har beskrivits här. Min nyköpta bils historia:
Köpte en V70T3-02 mkt billigt. Bilen hade en defekt vxlåda, därför priset. Körde bilen hemåt men efter en mil ville den inte dra längre - slirade i convertern.
Väl hemma fick jag felkoderna 732 =vxling 2-3 fel och 700 TCM fel. Nollade. Kollade oljenivån - 2liter för mycket!
Säljaren var mycket fåordig. Det låg en beg converter (momentomvandlare) inne i bilen. Växellådan hade varit urmonterad o öppnad - färsk silikontätning i skarv.
Oljan ser mkt dålig ut - cocacolafärgad.
Efter avtappat 2 l kördes ca 2km runda. Den drog bättre men växlade hårt. Inga felmeddelande efteråt!
Hur vet jag om locket B4 är åtgärdat? kan man se det enkelt, kolla på bilens servicehistoria hos Volvo? Varför byter man detta lock? Slits det så det kan behöva bytas igen?
Oljan skall bytas. Var hittar jag instruktion om hur jag byter all olja genom att motorn går och oljan pumpas ut av växellådans pump?
Jag har stor erfarenhet av växellådor i tunga fordon och kan besvara några frågor jag sett på detta forum:
Det behöver inte vara negativt att lådan växlar hårt. Hård växling betyder mindre lamellslirning och därmed mindre lamellslitage och därmed längre livslängd. En kompromiss mellan komfort o livslängd.
Glykol i vxlådsolja. Om lamellerna har cellulosabeläggning förstörs denna omedelbart. Man vågar inte ens använda samma tratt.
"Hej!
Min låda började krångla häromdagen...låg i ca 95km på farthållaren utan belastning när de helt plötsligt ryckte till i bilen...en triangel kom upp i displayen och växellåda service omgående eller va de stod kom upp...ja körde vidare försiktigt och när jag skulle bromsa inför nästa korsning...släppte gasen o började rulla som vanligt..då small de till o den växla hårt o konstigt som fan neråt...??
Jag kollade oljenivån och fyllde lite grann..
De kom upp felkoder som jag läste av o nollade...
Och bilen går okej i manuella läget..möjligtvis lite mycket slir iväg på ettan..
Någon som har några tips eller va dom tror kan va fel?????
Mottages tacksamt!!
Bilen är en v70n T5-01 med uppgraderad programvara av autotech som har gått snart 20k..lådan är sköljd av mig med Castrol Transmax E för inte så länge sen...gått ca 1000mil efter!!
Föregående ägare påstod att han bytt lamell?? (lämnat in på nåt ställe i kumla-trakten som renovera)i den lådan..kan man det?
MVH Klas."
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Jag har erfarit ungefär samma problem som har beskrivits här. Min nyköpta bils historia:
Köpte en V70T3-02 mkt billigt. Bilen hade en defekt vxlåda, därför priset. Körde bilen hemåt men efter en mil ville den inte dra längre - slirade i convertern.
Väl hemma fick jag felkoderna 732 =vxling 2-3 fel och 700 TCM fel. Nollade. Kollade oljenivån - 2liter för mycket!
Säljaren var mycket fåordig. Det låg en beg converter (momentomvandlare) inne i bilen. Växellådan hade varit urmonterad o öppnad - färsk silikontätning i skarv.
Oljan ser mkt dålig ut - cocacolafärgad.
Efter avtappat 2 l kördes ca 2km runda. Den drog bättre men växlade hårt. Inga felmeddelande efteråt!
Hur vet jag om locket B4 är åtgärdat? kan man se det enkelt, kolla på bilens servicehistoria hos Volvo? Varför byter man detta lock? Slits det så det kan behöva bytas igen?
Oljan skall bytas. Var hittar jag instruktion om hur jag byter all olja genom att motorn går och oljan pumpas ut av växellådans pump?
Jag har stor erfarenhet av växellådor i tunga fordon och kan besvara några frågor jag sett på detta forum:
Det behöver inte vara negativt att lådan växlar hårt. Hård växling betyder mindre lamellslirning och därmed mindre lamellslitage och därmed längre livslängd. En kompromiss mellan komfort o livslängd.
Glykol i vxlådsolja. Om lamellerna har cellulosabeläggning förstörs denna omedelbart. Man vågar inte ens använda samma tratt.