Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1383013
Hej
Jag har en volvo v70 03a med 140 motor. Ikväll börja den bete sig som fan,
När jag ska växla upp så tar den inte in att jag lagt i rätt växel typ den börjar hacka och vibrera som om det är fel växel. Varvtalet måste va 2500 minst annars vill den inte köra då börjar den hacka.
Det är som om den inte greppar att jag bytt växel eller nåt
Snälla hjälp mig gissa vad de är för fel :-(

Den vibrerar när den står still och ny startad när jag inte gjort nåt bara låter den stå så vibrer den i omgångar typ om de låter rimligt.
#1383022
Hej. Spjällhuset kanske. Ungefär så där betedde sig min 02a för ett tag sedan men efter rengörning av spjällhuset gick den normalt igen.
Lyser motorlampan?
Felkoder?
#1383060
Går den på alla cyl?
Tändspole?
Kan du inte avgöra om den går på alla cyl med enbart lyssna, så är det felkoder som gäller.
Annars är det vilda gissningar.
#1383150
Inga felkoder från ECM?

De du skriver har inget med motorn att göra.

DDM 0049 är internt fel i modulen.
(Driver Door Module) Modulen som styr förardörrens funktioner.
Förvisso tas utetemperaturen från givare i ytterbackspeglarna vars information sprids i CAN från DDM och PDM. Men ECM antar typ 20' utan info, så den borde inte gå så himla illa.
Men får den helvrickade temperaturer kanske....
Inte troligt.

CEM 5B01 är fel i sätesvärmen i förarstolen.
#1383157
MickeM skrev: ons 03 jun 2020, 20:10 Inga felkoder från ECM?

De du skriver har inget med motorn att göra.

DDM 0049 är internt fel i modulen.
(Driver Door Module) Modulen som styr förardörrens funktioner.
Förvisso tas utetemperaturen från givare i ytterbackspeglarna vars information sprids i CAN från DDM och PDM. Men ECM antar typ 20' utan info, så den borde inte gå så himla illa.
Men får den helvrickade temperaturer kanske....
Inte troligt.

CEM 5B01 är fel i sätesvärmen i förarstolen.
skulle de kunna va så enkelt fel som för lite olja? kom på har inte kollat den på ett bra tag
#1383174
Nej. Så låg oljenivå så det påverkar motorn så den går illa, så har den sekunder kvar innan katastrofalt haveri. = tvärstopp efter ljudligt knackande. Sen sitter motorn fast.
Skulle alltså redan ha skett.

Men kolla oljenivån ändå!
Du vill inte ha skuren motor.

Var det verkligen de enda två felkoderna som fanns i bilen, trots att den går så dåligt?

Lyser ingen motorlampa eller "service erfodras" i färddatorn?
#1383195
MickeM skrev: ons 03 jun 2020, 21:32 Nej. Så låg oljenivå så det påverkar motorn så den går illa, så har den sekunder kvar innan katastrofalt haveri. = tvärstopp efter ljudligt knackande. Sen sitter motorn fast.
Skulle alltså redan ha skett.

Men kolla oljenivån ändå!
Du vill inte ha skuren motor.

Var det verkligen de enda två felkoderna som fanns i bilen, trots att den går så dåligt?

Lyser ingen motorlampa eller "service erfodras" i färddatorn?
ja de va de enda koderna
fick upp meddelande igår från bilen när den hacka och höll på att "sakta ner eller växla upp" när jag hade allting rätt. men motorlampan lyste orange när jag fick detta meddelande men så fort jag bromsa ner och fick den gå ordentligt (dock i för högt varvtal) så släktes den igen sen såg jag den inte mer
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!