Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1382895
Hej igen!

Jag har nu fått bekräftat av Bilia att OEMnr 36001066 är rätt ac-kompressor för min s60 -06, 140hk, manuell. När jag söker på Bildelsbasen o Laga så kommer det upp kompressorer med det numret för olika årsmodeller och bilar. Köpa nytt är inte aktuellt än så länge. Felet är att kompressorn inte slår till och det blir därför ingen kyla. Systemet är fyllt med köldvätska igår.

Vet någon på forumet om det går att använda en beg kompressor för t ex en V70 -05 eller xc70 -07, bensin eller diesel, automat eller manuell etc, på min s60 när OEM-numret stämmer. Eller finns det mer att ta hänsyn till?

Jag är som vanligt mycket tacksam för alla tips o råd!
#1382897
Jaha.
Det är inte bara för stort spel i magnetkopplingen som alla komoressorer får till slut?
Över 1mm börjar problemen.
Börjar ofta med att den slutar kyla efter en stund.
Gärna i riktigt varmt väder, och stillastående i kö, för att sedan snabbt bli sämre och sämre.

Lösningen är att ta isär och ta bort shims, ELLER buntbands/plåtbitslösningen som fungerar lika bra, men det ser mindre seriöst ut.

Mät spelet.

På själva frågan vet jag inte fakta, men har svårt att tro att man INTE har samma kompressor under flera år.
140hk 170hk och turbo har ju samma block (mer eller mindre) och det finns därför ingen anledning att ha olika kompressor.
Diesel skulle möjligen kunna skilja, men vore ganska enkelt att få till fästen för samma där också. Men där kan varvtalet skilja.

Det vore inte kostnadseffektivt heller att ha en massa olika.
#1382929
Tack för svaret!

Jag har haft bilen några veckor bara och eftersom det varit kallt fram till för några dagar sedan så märkte jag inte att acn var effektlös när jag köpte den. Det var först igår efter påfyllningen som ac-firman sa att kompressorn inte slog till och det enklaste var att byta till en beg kompressor. De pratade om shims men trodde inte att det skulle fungera här. Som den amatör jag är, så begrep jag inte något av det. Efter att jag skrev min fråga här har jag fått bekräftat av Bilia att om oem-numren stämmer, så är det samma kompressor oavsett i vilken bil eller årsmodell den sitter i.

Vad är buntbands/plåtbitslösningen för något? Känner en vanlig liten verkstad till det? Måste man tömma systemet och fylla på ny vätska efter att det gjorts? Kompressorn är väl lite svår att komma åt så det kanske är ett omfattande arbete och att det därför är lika bra att byta kompressorn? Ac-firman föreslog att jag skulle köpa en kompressor för en tusenlapp så monterar de den så totalkostnaden blir mindre än 4000kr.

I vilket fall kan jag inte fixa detta själv, så buntbandslösningen låter trevlig om den är såväl enkel att göra som vettigt hållbar.
#1382934
Googla "zip-tie ac clutch" så ser du.
Nej, det behöver inte tömmas.

Man brukar kunna peta på kopplingen så den slår till om det är för stort spel. (Med typnett kvatsskaft eller nått, men här ska man veta vad man gör.

I regel brukar kopplingen slå till med kall nystartad motor.
Det är nog anledningen till att AC firman tvivlar.

Jag gjorde detta med plåttbitar på min egen vid ca 30.000mil eftersom kopplingsplattan inte lossnade.
Snart 7.000mil sedan nu.

Plptbitarna/buntbanden hindrar plattan från att gå helt tillbaka, så spelet minskar.
DSC_0996-1920x1080.JPG
DSC_0996-1920x1080.JPG (111.82 KiB) Visad 828 gånger
#1383095
Var hos en AC-firma idag. Mekanikern konstaterade snabbt att det inte sitter någon magnetkoppling på kompressorn. Någon har mekat och tagit bort den. :party: En ny magnetkoppling kostar 1750kr och med arbete etc blir det ca ca 7000kr totalt konstaterade han.

Måste man alltså tömma systemet, montera ur kompressorn osv för att sätta dit magneten? Det går inte att göra på annat sätt?

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]