Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emtor
#1382855
Funderar på att köpa begagnad V70, men tyvärr finns det inte många av dom med manuell låda.
Är lite mistänksam när det gäller automatlådorna. Försökte googla "volvo automatic transmission problems" och man kunde ju bläddra i en evighet på forumer. -Självklart klagar ingen som har lådor som funkar, så att hitta många ägare med uteslutande dårlig erfarenhet är inte så konstigt.
Men . . . ett "red flag" är att man kunde köpa ett extra kylar-kit för att kyla oljan. -Varför fick man det om inte dom här lådorna har ett problem med för varm olja under hård belastning? Som exempel så behöver Mercedes sina lådor ingen extra kylning, men Volvo sina behöver altså det . . . man blir rakt ut mistänksam.
Det jag vet är att om oljan utsätts för mycket värme över lång tid så förlorar oljan sina smörjningsegenskaper, friktionsmaterialet slits av och så har man problem. I det fallet så funkar det inte att byta oljan, för nu är det materialet i oljan som gör att lådan funkar så där lagom bra. Byts oljan i sådant fall så får man ennu mer problem.
Så,-är dom här lådorna så problematiska som jag misstänker???
av MickeM
#1382857
Dåligt skötta automater kan krångla.
Oljebyte ingår inte i serviceshemat, utan måste beställas extra. Därför utförs det på få.

En oljesköljning KAN avhjälpa en dåligt växlande låda.
Men det finns fler manuella V70 än automater.
Men det kan vara så att automaterna är billigare pga just trubbel.
av emtor
#1382859
Då får det bli manuell med bensinmotor. Det bästa vore den fem-cylindriga bensinaren, så får man hällre leva med lite dyrare pris när man tankar.
Äger en 2002- V40 nu med 1.8 bensin sugmotor. Mycket solid och problemfri motor men den är lite svag om man åker med släp eller husvagn.
Behöver en V70 med bättre utrymme och lite piggare motor.
av MickeM
#1382863
En sugmotor-V70 är inte "pigg".
Men den är stark.

Jag drar 1350kg husvagn med min 140hk utan större bekymmer. Tuffar fint på 5an i 80km/h (+Lite moms)
140 och 170 är identiska motormässigt utom mjukvaran. 140hk har dock annan utväxling som kompenserar.
En chippad 140 till 170 ska vara väldigt trevlig utan att ha "stressfläkten".

Eller en 170 med 140lådan.....

Jag kör min140hk jobbpendlande på 0.73l/mil.
Då klart övervägande landsväg 8mil/dag på 80- väg. (+Lite moms)
Kör som folk, varken mer eller mindre.

Bor du i storstad och kör mest där, får du nog räkna med 1lit/mil, kanske mer.
Där är nog skillnaden med diesel störst.
av emtor
#1382874
Pigg . . . stark,-jag menar nog stark. Om bilen går från 0 till 100 på 3 sekunder är inte så noga.
Min V40 har 122 hk och funkar bra, men med ett tungt och stort släp bak så blir den en riktig soffagris i långa och branta uppförsbackar.
Jag har fått min att gå på 0.63 l/mil landsväg vid 80 till 100 km/t, men normalt så brukar det ligga på 0.68 - 0.70. Blandat körning sällan över 0.80.
Husvagn hade blivit jobbigt med min V40.
av Bror1777
#1382877
Beror som sagt på hur lådan har sköts. och hur den körts. Har sett manuella Volvos som gått 20k mil med trasiga synkringar och sett Volvos automat med 54 k mil på mätaren med olja som luktar bränt i lådan och ändå växlar som en dröm. Allt beror på. Har haft båda själv och Ska du köpa manuell Byt olja i den så får du i växlarna i lättare vid kallstarter och lättare över lag att växla. Och förlänger livet på lådan, simpel drain and fill

:P
av emtor
#1382907
Förra sommaren hördes ett svagt vinande ljud i femman på min manuella låda. Efter det så körde jag 100 mil.
Kollade oljan när jag kom hem, och lådan var torr. Visade sig att jag hade en spricka i den ena damasken.
Byte damasken och fyllde på olja. Noll problem efteråt så dom tåler en del stryk.
Även om all oljan rann ur så måste det ha varit lite kvar som skapade en oljedimma inuti lådan.
Vet inte mycket om automater, men kann tänka mig två fel som ger skilda symptom:
Slitna lamellpaket = lådan slirar.
Smutsiga eller slitna solenoider = lådan växlar hårt.
Solenoider skulle vara enkelt att byta själv,-lamellpaket ger jag mig inte på.
av Malmstroem
#1382911
Det är färre rörliga delar i en manuell låda än en automat, vilket gör att de generellt sett håller bättre.

Nu är det inga större typfel på automaterna i V70N. De brukar hålla rätt bra. Värre är den fyrstegade automaten från GM som finns med T6 motorn i andar modeller. Den kombinationen har visat sig hålla riktigt dåligt.

I slutändan handlar det om vad du vill ha. Jag kan tänka mig en automat, även om det är något större risk att den rasar p.g.a. att jag kör en del i köer. Där är det inte optimalt att sitta och slira på kopplingen med en manuell låda.

Jag har full förståelse för de som väljer annat.
av Bempo
#1382912
Har aldrig haft problem med nån autlåda på nån bil vare sig gammal eller ny, lågmil eller högmil. Däremot lite bekymmer med lameller och slavcylinder på några bilar när jag hade manuell för mer än 25 år sedan. 945 med 116 hk och aut gick alldeles utmärkt dra tung boggie husvagn med och visst gick det ännu bättre med starkare motor. För tillfället har vi i familjen 7 svenska bilar med aut och alla går utmärkt. Däremot finns det också en manuell bil i familjen som krävt arbete och reservdelar just pga manuell låda
av glock40sw
#1382917
I början av -80 talet köpte jag min första automatväxlade Volvo ,och har sedan kört bara Volvo automater utan minsta problem med växellådor. Det har blivit många olika bilar och många begymmesfria mil.Men köp gärna manuel bil fast det gör inte jag.
Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]