Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PerLa74
#1382661
Har fått tag i en S80, 99:a, som stått ute i 2-3år, kördes dit där den stod.

Bilen var död när nyckel stoppades i, provade med startkablar, stendöd.

Bara förardörren o bagage går o öppna med nyckel, de andra 3 dörrar är låsta. 

Batteriet byttes till ett nästan nytt, ingen nytta.
Inget fungerar men ström går fram till startmotorn, tar du av plasten till reläet till startmotorn, och "tjuvkopplar" det, så går startmotorn utan problem men tänder inte.
Så inget fel på kablar mellan batteri o startmotor.

Har läst om två personer som lagt ut inlägg på andra sidor, exakt samma symptom som jag har på min bil, tyvärr skrev de aldrig om de fick rätt på det.

Läst att många säger CEM, kan det stämma?

Väldigt tacksam om några har bra tips o vill dela med sig
av MickeM
#1382664
Satt ett batteri inkopplat under stilleståndstiden?
Om ja, kan det ha blivit oxiderade kontakter lite här och var.

Det är bara att börja mäta om ström finns på alla större anslutningar. Kolla huvudsäkringar, systemreläer, osv..
CEM ,nja. Den kan ju vara strömlös den också.
Eller någon annan av dom större can-noderna, och då ligger nätverket nere.

Råttor som gnagt av CAN-ledning?

Du kan ju också testa att ta av batteriet och ansluta det igen. En reboot.
av PerLa74
#1382868
Ja, batteriet var inkopplad hela tiden.

Bilen stod parkerad inne i en stad, på en asfaltsparkering, möss o råttor tror jag ej på, inga spår av sådana inne i bilen.

Enligt instruktionsboken ska det finnas tre st huvudsäkringar i bagaget, hittar ej dock de.

Har även upptäckt att om det går 2-3 dagar, så tömmer bilen batteriet.
Användarvisningsbild
av johnnype
#1382965
Tjo,
tänkte att jag svarar här istället för mail!

Jag tittade igenom din tråd och du skriver att bilen är död, känns som att du måste felsöka bättre än så. :-D (inget illa menat!)

Om man börjar med att mäta upp så 12V och Jord finns till dom viktiga styrenheterna som behövs för start av bilen. CEM-ECM-ABS-ETM är de jag kommer på som måste interagera på CAN-bussen i motorutrymmet annars blir det ingen start.

Sedan när du vet att dessa får ström är det ju felkoder som krävs i nästa steg. Är det någon som inte kommunicerar på CAN så har vi ju hittat en misstänkt.

För att läsa felkoder så krävs utrustning som kan läsa Volvos alla moduler som t.ex. diagnosprogrammet ViDA.

MVH

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]