Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gravensteiner
#1382554
Jag hade lämnat in min V70n -06 för hjulinställning då den snedsliter framförallt höger framdäck. Verkstaden meddelade att de mätt upp vinklarna och tre av fyra hjul var utanför spec men att ingen inställning gjorts då bakvagnens spårstag med skruvar var för rostiga för att kunna lossas hela. Skulle kosta knappt 5000:- för byte och ny kostnad för hjulinställning på det. Då det ändå inte kunde göras direkt har jag tagit hem bilen och tänkte byta stag själv innan inställningen. Skulle gärna få bekräftat att det är artiklarna med nr 8-12 som avses. Någon som bytt dessa? Ser ut som ett lätt jobb, några svårigheter jag underskattat?
Bilagor
GR-273563.jpg
GR-273563.jpg (117.29 KiB) Visad 791 gånger
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1382563
Detta jobb är inte enkelt. Problemet är inte styrstaget(spårstaget) utan bussningen i bakvaggan(1). Bulten(9) rostar fast i inre hylsan i bussningen(finns ej i bild) och omöjligör justering av toe-in. Konsten är att få ur bulten ur bussningen utan att förstöra densamma. Rosten beror på att bulten(9) är slitsad så att excenterbrickan(10) med en tagg är låst vid bulten. Via slitsen kan vatten + vägsalt komma åt bussningen och muttern i hela sin längd = j-vligt ihoprostat.
Först gäller det att få bort muttern(12) utan att vrida på bulten(9). Börjar man sen slå på bulten blir det inget "svar" då den fjädrar i bussningen. Tar man i för kung och fosterland börjar styrstaget(8) fläka isär. Jag kommer inte ihåg exakt men jag är för mej att jag pressade ur bulten(9) med en skruvtving och hylsa samt förmodligen lite våld.

/Hasse
av MickeM
#1382571
När det sliter ena framhjulet mer snett än det andra, så är en länkarmsbussning dålig enl mina erfarenheter. Syns inte alltid på dom.
Byt båda länkarmarna fram, och få en toe-inställning.
Det är nog inte perfekt bak, men slits inte däcken snett är det nog "Good enough".

Är bilen i väldigt gott skick, och du överväger massor av återstående år i trafik kan det vara idé att fixa rubbet. Annars skulle jag ta bak när/om det kommer....
av Erik Å
#1382579
MickeM skrev: lör 30 maj 2020, 11:19 ..Byt båda länkarmarna fram...
Passa på att kolla att det inte är glapp i inre- eller yttre styrleder, det ger samma symptom: Toe ändrar sig beroende på om man gasar eller bromsar..
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]