Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pidde240
#1382501
Hej alla

har en V70 07a som har vibrationer runt 80 KMh till ca 100 KMh över 100 så verkar det lugna sig lite och det känns i framsätet
men inget i ratten och jag har bytt ut det mesta nu tycker jag, så nu behöver jag hjälp med att klura ut detta bekymmer

Har bytt utföljande efterhand på båda sidor

Drivaxlar kompletta (SKF)
Länkarmar Volvo original
Stötdämpare fram med fjäderbens lagring
spindelled
styrled
hjullager alla 4 sidor
bromsskivor runt om
bromsklotsar runt om
handbromsbackar
handbromswire injusterat enligt Volvo Vida
4 st helt nya goodyear efficientgrip 195/65 r15 på volvo original alu fälg
4 hjuls inställning
dyrt detta :P

dock har jag inte bytt stötdämpare bak ännu :-)
av Erik Å
#1382507
Har du fått hjulen balanserade på "Road Force"-balanseringsmaskin? Det händer att det visar sig att däck är skeva där.. :-)
Kolla också att fälgarna centrerar på centrumtapparna utan glapp. Det räcker med 0.1mm centreringsfel för att det ska motsvara 7 gram tappad blyvikt ute på fälgkanten.. :oops:
av Andreas12
#1382510
Inget bromsok som bråkar?
Eftersom du inte känner något i ratten hade jag nog kollat efter fel i bakvagnen.
Användarvisningsbild
av Pidde240
#1382513
Tyvärr så finns där ingen sådan maskin här trakten jag bor i, ska tilläggas att jag har provat svärfars sommar fälgar och han har inte några vibrationer i dom på sin v70 så jag vet inte om mina stötdämparna bak som jäklas fast jag tycker dom verkar okej
Erik Å skrev: fre 29 maj 2020, 21:00 Har du fått hjulen balanserade på "Road Force"-balanseringsmaskin? Det händer att det visar sig att däck är skeva där.. :-)
Kolla också att fälgarna centrerar på centrumtapparna utan glapp. Det räcker med 0.1mm centreringsfel för att det ska motsvara 7 gram tappad blyvikt ute på fälgkanten.. :oops:
Användarvisningsbild
av Pidde240
#1382515
samtliga bromsok är helt okej glider lätt och fint även kolven

quote=Andreas12 post_id=1382510 time=1590779318 user_id=63100]
Inget bromsok som bråkar?
Eftersom du inte känner något i ratten hade jag nog kollat efter fel i bakvagnen.
[/quote]
av Erik Å
#1382526
Kollat att skivorna håller sig svala om du åker en provtur utan att använda broms?
Ok kan bråka även om kolven verkar gå hur lätt som helst. Har varit där.. :-)
av Andreas12
#1382527
Erik Å skrev:Kollat att skivorna håller sig svala om du åker en provtur utan att använda broms?
Ok kan bråka även om kolven verkar gå hur lätt som helst. Har varit där.. :-)
Ha ha då är vi två..
Kollade att allt funka o smorde upp kolven.
När man kände på fälgen kunde den vara kall i en vecka för att sedan vara varm en gång.
När jag sen plocka ner det igen var det ok igen..
Så ibland kan det komma o gå lite hur som helst.
Oket är numera utbytt och alla vibrationer är bortblåsta.
av Andreas12
#1382529
Stötdämparna borde inte orsaka det.
Har kört med punkterade dämpare o den ville gärna hoppa i sidled pga den dåliga dämpningen men inga vibrationer.
Hade det varit något märkligt i upphängningen borde det synas när dom gjorde hjulinställning.
av Storfot
#1382534
Jag hade exakt samma problem med kraftiga vibrationer mellan 80 och 100. Jag skiftade däcken fram/bak utan att det gjorde någon skillnad. Men när jag bytte till vinterdäcken så försvann det och när det var dags att byta tillbaka till sommardäcken så kom det inte tillbaka.

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]