Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DoktorJon
#1382562
Har också samma vibrationer mellan ca 80-100 på min xc70. Uppkom när jag bytte till sommardäcken som jag visste var rätt dåliga. Kommer nog försvinna när jag skaffar nya däck.
av MickeM
#1382573
Andreas12 skrev: fre 29 maj 2020, 22:21
Erik Å skrev:Kollat att skivorna håller sig svala om du åker en provtur utan att använda broms?
Ok kan bråka även om kolven verkar gå hur lätt som helst. Har varit där.. :-)
Ha ha då är vi två..
Kollade att allt funka o smorde upp kolven.
När man kände på fälgen kunde den vara kall i en vecka för att sedan vara varm en gång.
När jag sen plocka ner det igen var det ok igen..
Så ibland kan det komma o gå lite hur som helst.
Oket är numera utbytt och alla vibrationer är bortblåsta.
Vi är TRE.

Min V70N 2005 durrade också IBLAND.
Superirriterande och inga fel fanns.

Jag uteslöt tidigt bromsarna som orsak till vibrationerna för oken "gick så lätt".
Både glid och kolvarna.
Bytte länkarmar, fjädersäten, (dåliga förvisso) testade olika hjul utan vidare resultat.
Dock durrade den märkbart mindre med stålfälgar. (Ingen förklaring)

Men tillslut återstod inget annat än bromsarna ändå.
Jag upptäcker då att när oken blir varma, så kärvar kolven, men med kalla ok går dom finfint.

Åk en sväng och bromsa så dom blir varma.
Låt sedan bilen rulla själv till den stannar utan att röra pedalen. Stannar den med en liten men märkbar "knyck"?
Då ligger det an när den är varm.

Bromsarna blir nog varma för att kärva vid normala inbromsningar. Ibland har man kanske inte värmt upp dom tillräckligt.....

När jag visste om problemet kände jag att bakre skivorna var varmare än dom borde vara när den durrat.

4x bromsok senare infann sig premiumkänslan och man flyter fram.
Användarvisningsbild
av Pidde240
#1383300
en liten uppdatering
har fortfarande vibrationer känns som sagt tidigare i framsätena är som sagt mest runt 80 - 90 kmh.
Så när jag hissade upp bakänden och snurrade höger bakhjul så går det väldigt lätt samma på vänster sida, men snurrar man höger hjulet lite fram och bak så hörs det ett klonkljud men inte på vänster sida
så jag rev ned bakbromsarna på höger sida med skiva och allt och upptäckte att handbroms wiren gick väldigt trögt så jag bytte den smorde upp allt men likförbannat är klonket kvar, gjorde
likadant på vänster sida bytte wiren på med grejerna igen blev helt perfekt inget jäkla klonkljud, kan det vara höger handbromsbackar som jävlas att det bliv vibrationer och finns där någon lösning på detta
Användarvisningsbild
av Pidde240
#1386275
Hej alla igen
Har inte fått rätt på vibrationerna ännu :-( men jag har bytt ut främre bromsok mot helt nya och fick reklamera dom nya SKF drivaxlarna pga att dom inre knutarna gick trögt så nya drivaxlar sitter på plats på båda sidor, och monterat dit nya original handbromsbackar med nya handbroms wire och provat med 12 olika däck o fälg med olika tillverkare som Good Year, Michelin, Continental, bytte även ut bakre stötdämpare med stötdämpare lagringar men har fortfarande att det känns som den små hoppar och är svaga vibrationer i ratten, så frågan är om de övre främre fjäderbenslagringarna kan orsaka att det vill små hoppa och skapa vibrationer i ratt trots att dom är utbytta ( visserligen är dom från skruvat och inte dom dyraste dom hade)

Har nu slut på ideer på vad som kan spöka
av Jonas_latt
#1386282
Rost bakom bromsskivorna?
Många byter skivor utan att göra rent ordentligt bakom mot lagret. .
Då spelar det ingen roll hur många gånger man balanserar.
Användarvisningsbild
av Pidde240
#1386285
Det rengjordes noggrant i samband när jag bytte framhjulslager på båda sidor
Jonas_latt skrev:Rost bakom bromsskivorna?
Många byter skivor utan att göra rent ordentligt bakom mot lagret. .
Då spelar det ingen roll hur många gånger man balanserar.
av valln
#1386301
Hjullagren?

Eller kan det vara någon bromsslang som har släppt innandömet på, fungerar nästan som backventil?
av Erik Å
#1386360
Pidde240 skrev: sön 21 jun 2020, 09:55 .. frågan är om de övre främre fjäderbenslagringarna kan orsaka att det vill små hoppa och skapa vibrationer i ratt trots att dom är utbytta..
Knappast, de ska bara göra att det går lättare att styra..
Riktigt dåliga hjullager kanske skulle kunna ställa till det. Men isåfall bör man nog känna glapp och konstigheter om man rycker i hjulen..
Har du kollat att inga bromsok ligger på? Även nya ok kan strula. Åk en provtur utan att använda broms och känn på skivorna efteråt. De ska vara svala.
Skeva skivor eller smuts/rost mellan nav och skivor får skivorna att "kasta". Inte bra ;-) Likaså rostfläckar på skivornas insidor
För övrigt så är det jätteviktigt att fälgen centrerar på navtappen utan glapp.
0.1mm offset räcker för att ge obalans motsvarande 7g blyvikt ute på fälgkanten!
Slitna länkarmsbussningar kan också ge vibrationer, antagligen kommer styrningen i någon slags "wobbling"

Fjållträsk

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]