Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jonny692
#1382408
Hej. En s60 2002.
Om man byter ac enheten som sitter inne i bilen, den delen som man ställer in graderna osv, vet inte vad den heter :-/. Är de bara att koppla loss den gamla och koppla in den nya eller måste man göra nåt annat? Typ nollställa eller nåt sånt med dator,
av MickeM
#1382418
CCM heter den.

Kastbyte fungerar troligen inte.
Du ska då ha svintur och få en med i princip samma TILLVERKNINGSVECKA och båda bilarna ska ha fått samma ev uppdateringar under sin livstid.
Dåliga odds.

Vad är felet?
Är det klassiska tempgivaren innanför panelen så kan den visst bytas oavsett vad Volvo hävdar.
Kostar runt 20kr. Måste lödas loss och dit.
Jag har gjort det själv.
Allra enklast, men inte billigast är att ta givaren ifrån en annan CCM och skarva kablar bara.

Kom ihåg att koppla loss batteriet innan du kopplar ur CAN noder. Med just CCM kan man få lysande airbagvarning i så fall, och dom koderna kan bara raderas via OBD. Inte via strömlöst som de flesta andra.
Användarvisningsbild
av jonny692
#1382422
Det är de lilla tråden som är av. Det går inte att bara löda ihop den tråden som är av?
av m2c
#1382446
Vad jag förstår så är det ju själva tråden som är temperaturgivaren, så det är nog inte möjligt att löda ihop den då det som sagt inte är en vanlig tråd.
av MickeM
#1382460
jonny692 skrev: fre 29 maj 2020, 10:23 Det är de lilla tråden som är av. Det går inte att bara löda ihop den tråden som är av?
Nej.
Det är en NTC sensor, men bara att byta.
Se denna tråd:

viewtopic.php?f=19&t=42924

Så här ser den ut där bakom:

Man kan alltså också byta hela plaströret 7nkl sensor från en annan CCM om man inte vill löda, och då bara skarva kablarna. (Röd och brun) Men kostsammare än en billig sensor.
Bilagor
DSC_0668.JPG
DSC_0668.JPG (293.17 KiB) Visad 472 gånger

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]