Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sven123
#1382151
Hej

S60 2.5T årsmodell 06

Vindrutetorkarna fram har lagt av utan förvarning. Har haft den inne hos en bilmek, de påstår att säkring är ok och att det inte verkar vara ett kabelfel. Vidare påstår de att motorn fungerar då de har kopplat den direkt mot ett batteri om jag förstod det rätt. Lite hål i väggen bilmek men de har varit bra förut på mekaniska delar iofs inte elektronik. Bilen är i Gbg området...

Har fått följande felkoder utlästa... vad kan vara fel? Signalfel?... kan det vara en jordkabel, ? Läst att det kan vara problem på iofs äldre modeller? Kanske inte aktuellt på en 06a?

Central Electronics Module
8F2c Windscreen Wipers Signal too high 23 23 1
8f25 Relay, Windscreen Wipers signaltoo low 0 23 9
8f2d windscreen Wipers signal too low 9 22 9
8f2e windscreen wipers signal too low 1 22 12

Sen har jag etc fel som kan vara relaterat ? Såg att tutan delade säkring tror jag

DTC
0004 Siren Communicaton Fault 0 12 13

Siffror längst till höger står för (i ordning från vänster till höger)
Started operation cycles since fault was found
All operation cycles since the fault was found
Confirmed operation cycles with active fault


Stort tack för all hjälp! Behöver verkligen lite tips! Hur går jag vidare?
av MickeM
#1382192
Jag hade nog misstänkt reläet.
Om det sen sitter i säkringsboxen och är enkelt utbytt, eller sitter direkt fastlött på CEM vet jag inte så här rakt upp och ner.


Sirenen är vanligt fel, som ej är relaterat till torkarna. Backupbatteriet läcker ut batterigoja på sirenens kretskort förr eller senare.
Sågar man upp sirenen och tar bort batteriet, rengör noga, och sätter ihop igen i tid, kan man klara sirenen. Annars pajar kretskortet och det blir falsklarm och/eller texten "Larm.
Service erfodras" i färddatorn.
Man har bilen strömlös medan sirenen är borta. Det fungerar fint utan backupbatteriet.
av Sven123
#1382225
Hej

Stort tack, hur känner jag igen reläet? Det är inte samma som en snabbsäkring antar jag? Hur letar man reda på det?
Har kopplingsschema här tror jag
https://www.manualslib.com/manual/57696 ... ml?page=62

Hur ser det ut?
Är det FMI3 tror ni enl denna skiss?
<a href="https://www.manualslib.com/manual/57696 ... =23">Volvo 2004 S60 Wiring Diagram (Page 23 of 204)</a>

Var köper man sånt?

Tack på förhand
av Sven123
#1382228
Fel årsmodell på,manual

Detta är de rätta tror jag.
Sid 175 i denna https://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/5b4 ... tp8146.pdf
Och relä här... https://www.manualslib.com/manual/53393 ... ml?page=22

FST1 eller FST2. Sen såg jag iofs att det stod CEM och kan det då vara en säkring där? F34 eller är det till lysen?
<a href="https://www.manualslib.com/manual/53393 ... 8">Central Electronic Module (Cem) F16-F34 - Volvo S60 Wiring Diagram [Page 18]</a>
av Sven123
#1382765
MickeM skrev: ons 27 maj 2020, 20:38 Jag hade nog misstänkt reläet.
Om det sen sitter i säkringsboxen och är enkelt utbytt, eller sitter direkt fastlött på CEM vet jag inte så här rakt upp och ner.


Sirenen är vanligt fel, som ej är relaterat till torkarna. Backupbatteriet läcker ut batterigoja på sirenens kretskort förr eller senare.
Sågar man upp sirenen och tar bort batteriet, rengör noga, och sätter ihop igen i tid, kan man klara sirenen. Annars pajar kretskortet och det blir falsklarm och/eller texten "Larm.
Service erfodras" i färddatorn.
Man har bilen strömlös medan sirenen är borta. Det fungerar fint utan backupbatteriet.

Hej

Har nu bytt de två reläerna, det visade sig inte göra någon skillnad. Köpte 2 av dessa på Biltemas.

VÄXLANDE RELÄ 30A
Art. 42-303
Enkelrelä, växlande, 20/30 A

Vad kan det då vara tror ni? Hur går jag vidare tycker ni i min felsökning? Kan det vara CEM ? Hur kan man testa motorn, verkstaden påstod att de testade torkarmotorn. Antar att de då bara kopplade på 12v rakt på och såg att det rörde sig? Är det ett ok test? Kan det ändå vara motorn?

Eller kan det vara fel på spaken som man sätter på torkarna med? Tänker på den första felkoden i utdraget, om signal in är fel då är det klart att signal relät blir fel? Hur troligt är det? Kan man byta sånt?
8F2c Windscreen Wipers Signal too high 23 23 1

@MickeM, vad tror du?

Mvh Sven
av glock40sw
#1382807
På dit andra tråd om samma sak fick du råd att testa reläet när de är uttagna ,eftersom jag har aldrig set att de här reläet gåt sönder. Däremot har jag byt ett antal spakar . Lite korrosion mellan kontakterna orsakar lät "fel signal".Detta kan konstateras med gammaldags felsökning med universalmätare. eller prova med fungerande spak.
av Sven123
#1382823
@glock40sw,

Tack, jag förstod dock inte hur jag skulle testa relät? Hur gör man det? Så jag köpte nya, det kändes enklare, 100 spänn...

Har du lust att förklara hur man går tillväga för att mäta om det är fel på spaken? Är det komplicerat att byta spaken?
Var kan man köpa en sådan?

Tack på förhand
Mvh Sven
Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]