Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av glock40sw
#1382884
Att felsöka spaken kan vara för komplicerat ,fast jag har gjort detta, och förmodligen onödig .eftersom jag kollade koden CEM-8F2C på Vida . Där står följande:
Om CEM detekterar att vinrutetorkaren befinner sig i"parkeringsläge" längre än 5sek. samtidigt när SWM indigerar att vinrutetorkaren ska vara aktiv sätts felkoden.
dvs i detta fall är det inte fråga om signalen är hög eller låg.

Felorsak enligt VIDA är följande.

-Skadad torkarmotor
-Ledningen för spänningsmatning kortsluten mot spänning.
-Avbrott på ledningen för spänningsmatning

För de andra koder tror VIDA att felorsak för CEM-8F2D och CEM8F2E är förutom trasig torkarmotor
Signalledning mellan CEM och regnsensor kortsluten mot jord.
Signalledning mellan positionsgivaren i torkarmotorn och CEM är kortsluten till jord.

CEM-F25 syftar bara till möjlig kortslutning på reläspolen och detta skulle inte vara aktuellt nu när du har bytt detta.
av Sven123
#1382960
Ok, menar du då att du inte tror på att spaken är sönder?

Troligare är alltså att det sitter i kablarna mellan relä och motorn eller att det är motorn. Men det känns ju rätt konstigt att flera kablar helt plötsligt skulle bli kortslutna eller få avbrott...

Går det att testa motorn på något sätt? Om man kopplar 12v rakt på denna och den rör sig, kan man då utesluta att det är motorn?
av glock40sw
#1383018
VIDA har ju bara visat de vanligaste felet för varje felkod ,inte att alla händer samtidigt. Det är sällan en amatör kan hitta felet enbart med felkoden. VIDA s anvisningar är dessutom för proffs.
Frågan är varför du hade så många koder och om de hade skapats samtidigt eller inte.Gemensam nämnare är ju motor,den kan ju testas ,du måste lossa anslutnings kabel först.
Sen kom jag på att din bil var -06 ,då kan felet ligga på kabelanslutningar till CEM ,ett antal -06 hade bristfällig tätning mot fukt och kunde ge alla möjliga felsymptomer.
Jag skulle i alla fall kolla torkarmotorn först och sedan kolla kabel anslutningen till CEM.
Där emellan skulle jag också radera felkoder och efteråt läsa igen för att se vilka kommer direkt tillbaka ,för detta behöver inte VIDA utan en handhållen biltema läsare duger bra.
av glock40sw
#1383088
Edit, spaken kan vara sönder, men mest stör mig att du har så många felkoder på pricip samma sak ,sade verkstaden om de alla var aktiva eller inte ,gamla koder om de inte raderas, kan ligga och skräpa och orsaka mycket förvirring.
av Sven123
#1398657
Hej
Dags för ett svar här.
Det är inte motorn då den fungerar om man kopplar förbi relät
Det är inte spaken. Den är bytt
De har kollat kablage, inga brott åtm
Däremot verkar det som det runnit en hel del vatten och rostat/ärgat i/nära den där CEMen
Alternativt så kan det vara en signalstyrenhet som sitter under ratten.

Båda svindyra att byta....

Hur gör jag för att komma igenom besiktningen?

Får man bygga en lösning ned ny knapp som sätter på vindrutetorkarna. Man kan ju tänka sig att man kopplar förbi reläerna bara mha en elektriker och sätter in en knapp som startar stoppar vindrutetorkare, får man göra det? Är det ok? Jag menar funktionen blir ju fullgod?

Tacksam för svar
/Sven
av m2c
#1398893
Jonnype här på forumet kan säkert hjälpa dig att koda in CEM eller den andra enheten om du hittar en på skroten ifall du inte vill betala det pris volvo begär.
av glock40sw
#1399054
Till slut har du hittat vattenläckan ,som med största sannolikheten är boven för dina problem med massor av felkoder. Har du lossat alla ärjade kabelanslutningar och rengört de ,eftersom bara en funktion är borta ,skulle detta kanske räcka. Om inte, kan Jonnype möjligen hjälpa dig, som "m2c " här ovan skrev . Sen ska du täta läckan för att hindra framtida problem, Volvo tog fram speciell reparationssats för detta men jag är osäker om de är kvar. Volvo har rensat mycket om reservdelslager under senaste tiden.
av Sven123
#1404563
Hej,

Jag fick 2 bilder på CEM kontakterna. Vid första anblick verkar dessa inte så väldigt ärgade alls. Men lämnar det till er att tycka till om. Kan detta lilla verkligen vara boven i dramat? Vilken av kontaktdonen är det som hör till styrning av torkarna tror ni? Tänkte försöka mig på att göra rent lite...

Tack för hjälpen
Bilagor
CD193C69-EC96-453D-A96A-7DA565922C68.jpeg
CD193C69-EC96-453D-A96A-7DA565922C68.jpeg (265.38 KiB) Visad 1007 gånger
1241C086-0B15-4EDC-A64A-CC23EA605069.jpeg
1241C086-0B15-4EDC-A64A-CC23EA605069.jpeg (242.06 KiB) Visad 1007 gånger
av Sven123
#1404573
Pratade med bilprovningen...
De skall gå att sätta på och stänga av
Ha mer än 25 dubbelslag per minut
Gå att stanna utanför förarens synfält

Så skall det vara ok med en ny knapp...

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Leasing bildäck

Hej, Jag och min sambo har leasat bil och lä[…]