Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoOriginal
#1381796
Hej!

Någon som har något tips för hur man lossar drivaxeln från hjullagret/spindeln?

Jag tagit bort hjulet och lossat en bult med 13mm skalle som låser fast drivaxeln i hjullagret/spindeln.

Nu borde det bara vara att knacka in drivaxeln genom splinesen, åtminstonde en bit. Tyvärr så sitter drivaxeln som berget. Är den limmad med loctite?

På min gamla V70 från 1998 så löpte drivaxeln fritt i splinsen när man hade lossat en 36mm mutter som låste fast den i hjullagret/spindeln.

Skall jag köpa en större slägga? Eller är det värme som gäller?

Det har inte varit något annat till hjulupphängningen som varit speciellt fastrostat, så jag är lite förvånad över att jag inte får loss det.
av Erik Å
#1381811
Det kan vara gammal hederlig rost i splinen också, sitter minst lika bra som metallim :-)
Det sitter en tätning mellan drivknut och lager (på v70 mk 1 i alla fall) som ska hindra att vatten kryper in i splinen från insidan men det är inte säkert att den har tätat perfekt..
av MickeM
#1381816
Rost eller lim, som sagt.

Rost brukar inte sitta så fruktansvärt i hjulnavet, enl min erfarenhet
Försök få något skyddande mellan och dräm till!
En träbit, tex, har själv en kopparklubba att slå på,, mm.
ANNARS kan axeln deformeras så du inte ens får i skruven igen. Än mindre få ur axeln när den släpper.
Dom lite envisare sätter jag en bromstrummeavdragare och spänner mot axeln via hjulskruvarna och sen ett bestämt slag.

Är det lim, så måste man värma så limmet mjuknar.
Det skulle vara spö-straff på limmet när fett tar bort samma ljud och underlättar demonteringen.
av Andreas12
#1381946
VolvoOriginal skrev:Ok, så drivaxeln är alltså inte limmad original?

Jag har slagit så hårt jag bara kan med en 1kgs handslägga...

Någon som har tipps på en vettig avdragare?

,David
Som Micke nämnde är bromstrumeavdragare ett alt..
Kan oxå ta tjockt plattjärn o håla så det går att spänna med hjulmuttrarna , sen en lämplig bult i gänget hål som pressar mot drivknuten.
Annars är det att lossa fjäderben o släppa knuten så du kan pressa ut den i en rejäl press.
Har du ingen press har dom flesta verkstäder en.
av Erik Å
#1381972
Jag använder en sån här till att trycka ur axlarna men har fått borra om hålen så de stämmer till hjulbultarnas delning. Sen är invändiga diametern ca 62 mm medan Volvos centrumtapp är 65 mm så den går inte på riktigt utan måste hänga utanför tappen och då blir hjulbultarna aningen för korta. Köpte den där till min R19, inte till Volvon (som är en V70 mk 1..) :P
Tvivlar på att den rår på limmade knutar..
avdragare.JPG
avdragare.JPG (6.1 KiB) Visad 1043 gånger

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder